Min mamma vill inte söka annan hjälp
Har sen 1 år tillbaka känt mig deprimerad. har gått till skolan kurator och hon tyckte att jag skulle gå till eran mottagning där jag bor. problemet är att min mamma vill inte att jag ska dra in någon annan förutom kuratorn. min bästa kompis har erbjudit sig att hjälpa mig om det behövs men vet inte hur. vad ska jag göra? jag vill inte må såhär mer. Jag är så trött på att gråta flera gånger om dagen och sen bara sitta i min säng o känna ingenting. Jag vill bara få hjälp...

BUP svarar:
Hej!
Min första spontana tanke är att du behöver hjälp av din skolkurator att övertyga din mamma att ni behöver ta kontakt med BUP. Om hon vill att du ska gå kvar där måste hon ju ha förtroende för den du träffar. Om detta förtroende finns ökar ju möjligheten att din mamma kan tänka om. Vi tänker positivt och hoppas att det är möjligt i alla fall. Fortsätt att vara envis och ge inte upp. Kanske finns det någon annan som din mamma lyssnar på och tycker är klok? Ta och berätta om den diskussionen du och din kurator haft och bedömningen som din kurator gör är att det behövs insatser från BUP.  Att du behöver stöd i att fortsätta återuppta diskussionen med din mamma. Det kanske är möjligt att sitta alla tre.
Jag vill att du ska veta att då en första kontakt tas med BUP behöver de samla in information om hur du mår och sedan göra en ny aktuell bedömning om du ska få en tid på BUP eller så hänvisar de dig till din vårdcentral eller någon annanstans. Det är alltså inte självklart att din skolkurator och BUP gör samma bedömning. Det är hur du mår just nu eller den senaste veckan som ska bedömas. Om du träffade din kurator under vårterminen så har det gått några veckor in på sommarlovet. Antingen är ditt mående sämre, bättre eller i stort sett oförändrat. Hur som helst så brukar processen ta tid så kolla om det är möjligt att ha kvar kuratorskontakten under hösten fram till du får någon annan hjälp. Det kanske är det din mamma är orolig för då hon vill att du ska fortsätta hos kuratorn.
Härligt att du har en så omtänksam kompis som vill hjälpa dig men mitt råd är att din kompis främst ska vara just din bästa vän och att hjälpen med att övertyga din mamma eller fundera vilken hjälp du behöver, den diskussionen får vuxna sköta tillsammans med dig. Låt din kompis finnas där på något annat sätt som bara hen kan göra.
Ha det så bra du bara kan!