Varit självmordsbenägen i tre års tid
hej!
jag är en tjej på 17 år. Jag har sedan 3 årstid varit självmordsbenägen, o haft självskadebeteende/har självskadebeteende, haft självmordstankar/har självmordstankar & har ätstörning. Jag har varit på Bupakuten en gång då jag tog överdos av värktabletter...eller snarare blev jag skickad dit av min psykolog. Jag VÅGAR inte kontakta dom igen men känner ett behov av dom. För jag vet varken om jag vill dö eller leva. Jag har TOTALÅNGEST varje dag och vet aldrig vad jag vill. Vad ska jag göra?
Hjälp mig.
Vågar inte kontakta BUPAKUTEN

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du skriver att du inte vet om du vill dö eller leva och du vet inte vad du vill. Du har stark ångest varje dag. Jag tänkte först svara att du ska försöka bestämma dig för att leva så slipper du känna denna ambivalens hela tiden. Men så tänkte jag att det är kanske inte så lätt att bara vilja leva - att liksom förlora alternativet att ta sitt liv? Kanske kan det kännas som en slags reservutgång och som en trygghet att ha om allt blir helt hopplöst och meningslöst? Och tänkte jag - kanske är det därför som du inte vågar söka hjälp - på BUP-akuten eller någon annanstans? För att söka hjälp är väl att satsa på att vilja leva? Kanske, men denna ambivalens finns hos många som mår riktigt dåligt och den är bra att kunna prata om och dela med någon tills man mår bättre.
Men det kan vara många andra saker som gör att du inte vågar söka hjälp. En sak jag kommer att tänka på är risken att bli besviken/sviken igen. Att du inte får någon hjälp, att de inte förstår, att du inte berättar som det verkligen är osv. Det finns så mycket som kan gå fel. Men denna rädsla att ta kontakt, att inte våga - blir nu ett hinder för dig att söka hjälp. Du skriver att du haft en psykologkontakt. Skulle det vara lättare ta kontakt med hen igen? Kanske du inte vågar eller kanske det inte är möjligt.
Jag tycker du ska ringa Bris tel 11611 eller ringa Mind-Självmordslinjen tel. 90101 och prata med dem om din rädsla att söka hjälp. Kanske kan ett samtal hjälpa dig förstå varför du inte vågar? Och om du skulle våga skulle nya möjligheter öppna sig för dig att må bättre eller tom bra igen!
Lycka till!