Har inga vänner och allt känns orättvist
Hej bup!
jag vet inte längre om jag vill leva! Jag skär mig själv har ADHD inga vänner vill vara med mig, och ljuger för mig. Ljust nu känner jag mig bort glömd sen har alltid min bror gått först, jag rider och han spelar hockey, men han kan få utrustning eller en hockeyklubba för 15000, men jag kan inte få en väst till ridningen så kostar 3000, sen var jag i min farmors stuga för några dagar sen. Men när min mamma skulle komma och hämta mig så ville hon inte för hon ville åka och kolla på min brors fotboll häller än att träffa sin dotter som har varit borta i en vecka och hade feber och mådde illa. Så min farmor fick köra hem mig, jag är absolut tacksam för det, men jag önska att min mamma och pappa kunde visa sig som dom visar sig för min bror, en grej är också att han får gå i tre sporter och jag i bara en.
Det låter kanske som jag har det hur bra som hälst men innerst inne är det som om jag inte betyder något för mina föreldrar att jag är osynlig i dom ögon, och därför skär jag mig och ljuger det bort var jag har fått såren. Är det för att jag har ADHD det är så här men min bror har också det, vad ska jag göra jag vill inte dö men om ingen älskar mig som den jag är så vad är det för mening då med livet?

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev och din fråga!
Du beskriver en svår situation för dig där du tycker att det känns orättvist hur dina föräldrar behandlar dig och din bror. Du ger flera exempel på då du tycker att föräldrarna ger mer både pengar och tid till din bror.
Du skriver också att du inte har några vänner. Allt detta gör att det ibland känns som att du inte vet om du vill leva. Du undrar också om det är för att du har ADHD som det känns som det gör för dig. Att du har ADHD kan kanske betyda att du blir mera impulsiv och att det kan gå fort när du kommer på något.
Det du beskriver i ditt brev verkar vara något som pågått ett tag. Kanske är det så att det inte blir lättare av att du har ADHD, men det betyder nog inte att det du känner och tänker enbart beror på din ADHD. Jag vet inte vart du fick din diagnos och om du går på några uppföljningar där då du får träffa någon.
Om du träffar någon på t.ex. BUP så kanske du kan berättar för den personen hur du tycker att du har det. Det kanske finns det någon vuxen i din skola som du kan känna lite förtroende för. Det kan vara nån lärare, skolkurator eller skolsköterskan. Hos skolsköterskan kan du få hjälp då du skurit dig. Du kanske kan försöka prata med någon vuxen på din skola så att du kan få hjälp med hur du har det i ditt liv och i din familj.
Det är viktigt att du inte är ensam med alla tankar du har. Du har rätt att må bra och känna dig trygg. Ibland om det är kämpigt i en familj kan socialtjänsten vara till hjälp. Du kan titta på en hemsida som heter Koll på soc. Där kan du få en del tips om vad du kan göra med dina funderingar kring hur du har det hemma.
Lycka till!