När jag var 11 år så började jag med att skära mig
hej Bup jag är 12 år och när jag var 11 år så började jag med att skära mig de började med en sax sen gick det över till rakblad borde jag söka hjälp PS mamma och pappa vet inte om dettav
elin

BUP svarar:
Hej!
Du frågar om du borde söka hjälp? Självklart ska du göra det men du måste prata med dina föräldrar. Om man ska prata med en psykolog måste dina föräldrar vara inblandade när du är så ung.
Det är viktigt att du inte är ensam med dina svårigheter och att du får hjälp att förstå vad det är som gör att du vill skada dig. Det kan vara svårt att på egen hand hitta orsaker till att man mår dåligt och då är det bra att prata med någon,
I ditt fall i första hand dina föräldrar och att ni tillsammans vänder er till en psykolog eller kurator på vårdcentralen.
Har du själv funderat på vad det är som gör att du skadar dig? Och vad som hindrar dig att prata med dina föräldrar?
Om du ska kunna bryta att du skadar dig behöver du förstå vad det är för känslor som leder till att du gör dig själv illa. Det kan ha hänt saker som gjort dig arg eller ledsen som du inte kunnat dela med någon. Sånt kan man få hjälp med!
Du kan också pröva få stöd och hjälp genom Tjejzonen eller Tilia. Det kan räcka långt och kanske du också kan få hjälp att prata med dina föräldrar.
Lycka till!