Minnen från mobbnigen återkommer
Hej, jag är en tjej på 13 år och har väldigt mycket ångest och ibland så blir jag så ledsen att jag bråkar med alla i min familj och stänger in mig på rummet. Men sparken till detta är att när jag var liten så var jag ganska utsatt för mobbning, jag blev utfryst, elaka kommentarer, en kille som försökte slå ner mig varje dag när jag kom till skolan och jag ville inte gå till skolan jag hade alltid en stor klump i magden varje dag innan jag skulle till skolan och jag grätt konstant hela tiden och jag kände mig ensam hela tiden även om jag hade föräldrar som alltid stöttade mig och detta pågick i 3 och ett halft år det började när jag började förskoleklass och ända till mitten av fyran. Efter 3 och ett halft år så flyttade jag och min familj till en liten by och jag började på en ny skola och träffade väldigt snälla kompisar och jag började må bra igen! Men sen efter ett och ett halft år så började jag 6:an och då skulle alla i min klass säras på så vi blev a,b,c och jag hamlade i c och då skulle jag börja på en stor skola igen och då kom minnet tillbaka från den tiden jag blev mobbad och jag började må dåligt igen och då valde jag att gå till en kurator och det hjälpte ibland men jag har fortfarande inte kommit över det och behöver prata med någon annan som kan hjälpa mig och jag undrar om ni kanske som kan hjälpa mig? Komma med bra tips i sådana situationer jag tänker till baka på mobbningen jag gått igenom och dom sakerna som gör att jag tänker tillbaka till det som hänt mig det är när: jag ligger i sägen innan jag ska sova, när jag bråkar med mina föräldrar och kompisar, och sen när jag pratar om saker som hänt när jag var liten men någon så börjar jag alltid gråta och börjar bli arg och skäller på människor som inte hjort något mot mig. Snälla hjälp!
- från mmmmm
Mmmmmm

BUP svarar:
Hej!
Det är mycket bra att du tar upp frågan med oss. Dina gamla minnen från mobbningen stör dig, gör ditt humör något labilt. Att bli ömsom arg mot alla och ömsom jätteledsen ingår i bilden av något vi kallar för posttraumatisk stress. Man behöver inte uppfatta det som en diagnos, det handlar om efterverkningarna efter svåra och plågsamma upplevelser.
Mobbningen orsakar alltid ett extremt svårt lidande, och ju längre det pågår desto djupare sitter de smärtsamma spår som mobbningen lämnar efter sig även om den har upphört. Du har helt rätt i att du behöver tala mer om dessa upplevelser för att bearbeta dem och att de ska sluta spöka i ditt huvud.
Du har i alla fall tur att du har föräldrar som förstått och stöttat dig när du hade det svårt. Jag förutsätter att de fortfarande förstår vad som kan ligga bakom när du till synes utan orsak bråkar med dem. Det viktigt att du talar med dem om att dina minnen kommer tillbaka och påverkar dig, hur och vad du gör, hur du regerar. Deras förståelse, stöd och tålamod betyder säkert fortfarande mycket för ditt mående. Men ni kan behöva hjälp tillsammans hur ni kan mötas i de krissituationer som uppkommer. Jag återkommer till detta.
Det var också en turlig vändning i ditt liv att du hamnade i en ny liten skola där du fick snälla kompisar. Det är en viktig erfarenhet du kan återkalla i mörkare stunder.
Nu till din fråga hur du kan få mer hjälp och tips vad du kan göra. Det finns en del saker du själv kan försöka själv.
En av mobbningens värsta effekt är att man börjar se sig själv med mobbarnas ögon, man förlorar självförtroendet, man får en negativ självbild och vågar inte ta nya kontakter. Här kan du återkalla minnen av dina goda relationer i den lilla skolan och kompisar som gav dig uppskattning och visade att du är en bra kompis i den lilla skolan. Du är fortfarande samma person, alltså någon man kan tycka om och vill vara kompis med.
Sedan kan du också med stolthet tänka på att du har varit utsatt men du kan må bra i all fall! Att det var svårt men du tillät inte att förstöra för mycket och det är en styrka. Lika viktigt är det att du nu inte backar i den nya skolan. Du ska tänka på att det som har hänt ha hänt, det kan man inte ändra på, men det är över, det tillhör det förflutna, nuet ser annorlunda ut. Sådana tankegångar kan vara till hjälp, prova dem!
Men det finns en sak till. Gamla minnen spökar och i tonåren kan de bli lite mer besvärliga. Viss labilitet i humör och stämning ingår i denna utvecklingsperiod och det tillsammans med de gamla minnena kan bli en utmaning att hantera. Därför tycker jag att du och dina föräldrar tillsammans kan söka rådgivning på BUP eller på socialtjänstens familjeavdelning eller ringa till vårdcentralen och fråga om de har mottagning för psykiska problem som många vårdcentraler numera har infört.
Dessutom kan du själv, på egen hand söka hjälp för bearbetning av minnena från mobbningen på ungdomsmottagningen där du kan få professionella samtal kring detta. Det rekommenderar jag starkt till dig. På nätet kan du få stöd till exempel på tjejzonen.se eller på tilia/få-stöd.
Du är en helt rätt och viktig ambition att du vill bli kvitt dina gamla minnen och känna dig fri ifrån dem. Det är fullt möjligt, följ gärna mina råd.