Mitt liv är förstört
Hej, har blivit så förstörd i huvudet. Flera gånger, mer än 5 iallafall har jag blivit sexuellt antastad/våldtagen. Jag vågade inte berätta för någon från några månader senare. Jag tänker hela tiden på att jag gjorde fel, hur äcklig jag var och att jag bara vill dö. Jag har skärt mig under 2 års tid men har nu haft ett uppehåll på 1 år sen min kille bad mig sluta. Jag tänker bara negativt, hur dålig jag är, att allt skulle va lättare utan mig, att jag ångrar allt. Känns som jag är född i fel värld. Vill bara försvinna.
Ledsen tjej

BUP svarar:
Hej
Vill först bara djupt beklaga att du blivit så illa behandlad av livet. Du skriver att du blivit så förstörd i huvudet. Jag tänker att det du varit med om vänder hela din världsbild upp och ned. Så att du känner dig född i fel värld är en bra beskrivning.
Nu vill du bara försvinna, men jag vill att du ska finnas kvar och bearbeta det du varit med om så att du kan gå vidare i livet. Din kille och din familj bryr sig med all sannolikhet om hur du mår och vill ha dig kvar. Du behöver hjälp att reda upp alla tankar du har i huvudet. Få höra att dina reaktioner är normala. Normala reaktioner på en onormal händelse. För dig inte en utan fem riktigt dåliga negativa traumatiserade upplevelser. Jag blir både ledsen och förbannad över att detta händer i vår värld. Att detta hänt dig.
Hur man reagerar efter att blivit sexuellt antastad/våldtagen är naturligtvis olika från person till person. Det vi hör från många är just det du tar upp i ditt brev. Skuld och skam. Tankarna som kommer -"Allt är mitt fel. Bara mitt fel. Mitt och ingen annans."Man går igenom händelsen flera gånger. -"Om jag inte hade följt med på den festen då hade det inte hänt, om jag inte blivit så full hade jag säkert kunnat försvara mig. Mina kläderna som jag hade på mig som jag gillade så mycket vad de för utmanande.  Varför gick jag ensam från festen istället för att ta en taxi eller åka tillsammans med en kompis. Flörtade jag med fel person. Min flört blev något helt annat. Allt är mitt fel. Bara mitt."
Att skuldbelägga sig själv är vanligt. SJÄLVKLART ska du kunna vara på en fest, vara uppklädd, kunna om man har åldern inne dricka alkohol och kunna känna sig trygg. Alla ansvarar för sina egna handlingar. Det är förövaren som gjort fel inte du.
Att känna sig äcklig, smutsig, värdelös, dålig. Att tänka många negativa tankar om sig själv är även det vanligt då man blivit utsatt. När någon har ju gjort något du inte velat. Behandlat dig som du inte är värd något. Gått över och passerat hur många gränser som helst. Invaderat ditt territorium. Då blir reaktionerna att det är fel på dig. Att du är värdelös, dålig när felet, handlingen, övergreppet begås av någon annan person som skulle behöva känna det du känner istället.
Skammen och minnena gör även att man kan ha svårt att berätta om detta för någon. Nu undrar jag vem som vet vad du varit med om och vilken hjälp har du fått om du sökt hjälp. Om du inte berättat är det inte försent att börja bearbeta det du varit med om. BUP eller Ungdomsmottagningen skulle jag rekommendera som två bra alternativ. Ungdomsmottagningen kan man ta kontakt med själv. Kontakten med BUP behöver föräldrarna vara delaktiga i. Mer info om detta kan du läsa på vår hemsida.
Bra att du med din killes stöd slutat med ditt självskadebeteende. Bra jobbat.
Var rädd om dig och sök hjälp så du inte behöver känna dig dålig och äcklig när du är något helt annat. Bra, fin och värdefull.
Tack för ditt fina brev!