Känner mig inte tillräckligt bra för någon
Hej BUP! Jag är en tjej i tonåren. Jag vill inte diagnostisera mig själv men jag känner på mig väldigt starkt att jag har en depression. Jag känner mig aldrig tillräckligt bra för någon, jag har självmordstankar och även självskadebeteenden. Jag har pratat lite med min syrra om hur jag mår men bara det minsta. Eftersom att jag ständigt trycker ner mig själv så är jag i behov av uppmärksamhet från min pojkvän och kan överreagera lätt på saker han säger. Jag tycker detta är väldigt jobbigt då han är det viktigaste i mitt liv och mitt största stöd och om jag fortsätter kan jag förstöra våran relation och det är det sista jag vill.
Jag isolerar mig från min familj och vänner och är kall nästan hela tiden. Jag och min mamma har aldrig haft den bästa relationen men nu är den värre än någonsin. Vi bråkar alltid och jag känner mig inte älskad.
som jag sa innan så är jag alltid kall mot folk. Det är väldigt jobbigt när alla tror att jag bara är dryg men jag är ju så för att jag mår dåligt. Jag orkar verkligen inte längre med detta liv. Jag kan inte berätta allting för det skulle bli för långt men jag har funderat på självmord och för mig låter det som en bra utväg.
Jag orkar inte må som jag gör längre, jag orkar verkligen inte. Alla ser mig som en stark person men jag är svagast av alla. Jag förtjänar ingen och jag är för ful, tjock, dum och dålig för alla. Ni är min ända utväg snälla hjälp mig.
JH

BUP svarar:
Hej och tack för din angelägna fråga!
Du skriver att du inte vill diagnostisera dig själv men du tror att du är nedstämd och har ångest. Jag håller med dig om att du verkar nedstämd och att du har ångest.
Du skriver inget om hur länge det har känts som det gör eller vad du tänker att det kan bero på. När man tänker som du att du aldrig är tillräckligt bra för någon så brukar det vara ett säkert tecken på att man inte mår bra.
Du skriver att du blir ”kall” mot andra. Jag undrar om det kanske är ett sätt för dig att skydda dig själv och inte visa upp dig så att någon förstår hur du känner dig? Genom att göra som du gör när du anstränger dig för att visa upp något viktigt och känsligt hos dig själv kan det nog vara förståeligt att andra ser dig som en stark person och inte som den sammansatta och känsliga människa du egentligen är. Jag tror att det skulle vara betydelsefullt för dig om du vågade dig på att utmana din rädsla för att visa upp något sårbart hos dig själv.
Trots att du ofta bråkar med din mamma kanske du kan göra ett försök att berätta för henne om hur osäker du känner dig och dina tankar ibland på att inte vilja leva. Då kanske ni tillsammans kan kontakta BUP. Då kan du försöka göra ett försöka utmana din rädsla att öppna dig för en annan människa. Då kanske du kommer att upptäcka att det inte blir som du är rädd för. Utan du kanske märker att det kan kännas lite bättre att prata med en annan människa om hur du känner dig och hur du tänker om dig själv och ditt liv.
Du kan också pröva att vända dig till ungdomsmottagningen där det också finns människor som är vana vid att möta unga människor med problem. Kanske finns det någon vuxen på din skola som du kan känna lite förtroende för och som du kan prata med. Det kan ju handla om en lärare, skolkuratorn eller skolsköterskan.
Om du vågar dig på att försöka prata med någon om hur du har det så kanske du kommer att upptäcka att du inte måste må som du mår nu utan att det kan kännas lite bättre. Låter inte det som något som skulle kunna vara värt att pröva?
Lycka till!