Mina föräldrar dricker
Hej. Jag är 12 år. På sista tiden har jag varit ovanligt nedstämd. Jag vill bara sätta mig ner och gråta. Jag har även känt mycket press på sistone men de värsta är att mamma har verkligen börjat dricka lite för mycket. Hon blir inte full, men sluddrar o jag gillar de inte. Pappa dricker även lika mycket men skärper sig. Iaf gillar jag inte när de dricker. De måste få ett stop. Detta blev en konstig fråga, men jag sitter just nu i mitt rum o gråter o vet inte vad jag ska ta mig till. Alla moln känns nu mörka..... är trött på detta, kan de få ett stop?

BUP svarar:
Hej!
Finns det någon vuxen som vet hur du har det hemma? Som känner till att du tycker att det är jobbigt att dina föräldrar dricker för mycket. Bra att din pappa försöker skärpa sig men att båda två inte kan låta bli flaskan är verkligen inte bra. Att du är ledsen kan jag verkligen förstå säkert även orolig för dina föräldrar och deras hälsa. Både psykiskt och fysiskt. Frågan är om det finns någon du kan höra av dig till? Någon granne du kan gå över till eller någon kamrats föräldrar du känner som du kan höra av dig till eller få sova över hos om det blir för jobbigt. Jag hoppas att det finns någon du kan prata med och berätta hur du har det hemma.
Jag håller med dig till 100 % att det måste få ett stopp. Att du reagerar med att känna att alla moln känns mörka måste kännas tungt och väldigt förståeligt. Jag tänker att det du behöver just nu är stöd, tröst och kraft för att orka så jag funderar på om du inte skulle få det stödet av Bris? Barnets rätt i samhället känner du säkert till. Deras chatt har öppet hela sommaren. Där finns det superkloka vuxna som är vana att prata och chatta med barn och ungdomar. Skickar en länk till Bris. Dina föräldrar skulle ju behöva egen hjälp att minska sin alkoholkonsumtion. Bli kvitt sitt missbruk. Om pappa håller igen lite kanske  han möjlig att prata med? Har du något äldre syskon du kan få stöd av? Jag skickar med lite länkar med olika ställen man kan få stöd från.
Bra att du skrev till oss. Kontakta Bris och ha en så bra sommar du bara kan.