Känns som jag är fånge i mitt liv
Hej, jag heter S och bor i Stockholm. Jag mår väldigt dåligt och jag gör illa mig själv med en sax ganska ofta. Jag vet oftast inte varför jag gråter och mår så dåligt. Jag tror att jag är deprimerad. Jag vill jätte gärna kunna träffa en psykolog men jag vill inte att mina föräldrar ska veta. Vi pratar inte om depression och psykisk ohälsa ofta alls, och det känns som om dom kommer bli jätte besvikna på mig. Jag är bara 12 år gammal och det känns som ingen kan tänka sig att jag kan må psykiskt dåligt. Jag har velat berätta för dom i min omgivning länge men jag har inte vågat. Jag tror att dom inte kommer ta det seriöst. Jag vet inte vad jag gör med mig själv längre. Det känns som om jag är fånge i mitt liv och min kropp. Jag vill bara bryta loss och flyga iväg. Men det kan jag ju inte göra.. Så vad ska jag göra?
Tack på förhand.
Den vilsne 12 åringen

BUP svarar:
Hej!
Det låter som du är väldigt ensam med dina problem!
Du har egentligen två problem: du mår dåligt, gör dig själv illa och förstår inte varför du gråter.
Det andra problemet du har är att du inte vågar berätta om det för dina föräldrar. Du tror att dom ska  bli besvikna eller inte ta dig på allvar.
Eftersom du år 12 år kan du inte söka hjälp själv. Dina föräldrar måste vara inblandade i alla fall till en början. Du skulle behöva hjälp med att våga prata med dem. Den hjälpen kan du få om ni går till exempelvis en vårdcentral tillsammans.
Men du måste ju berätta att du mår dåligt. Börja med den förälder som det känna lättast att prata med eller om det finns nån annan vuxen du har förtroende för, släkting, lärare?
Du har låst in dig i ett hörn där du inte kan få hjälp. Men jag tror att du kan våga berätta  hur du mår och också tala om att du är rädd  att inte bli tagen på allvar.
Dina föräldrar kan inte veta hur du mår och vad du behöver om du inte berättar. Ta ett steg i taget, du måste inte ta allt på en gång!
Din rädsla att dina föräldrar ska bli besvikna på dig behöver inte stämma. Jag tror att dom vill hjälpa dig och att du inte ska vara  ensam med dina problem!
Gör ett försök! Om det ändå känns för svårt kan du få hjälp genom att chatta på Tjejzonen eller Tilia. Kanske är det ett lämpligt andra steg? Det första tog du genom att skriva till oss och det var bra.
Lycka till!