Söker bekräftelse genom sex
Hej! Jage 16 år och har gått igenom väldigt mkt i livet.. har haft soc i mitt liv men jag har blivit förstörd efter dom Kom in till mitt liv , jag mår väldigt dåligt och bär på mycket stress i huvudet ... jag har sex för att må bättre jag har sex med olika personer eller samma person för o könna den uppmärksamheten lite att jage beroende .. jag kan skicka bilder  osv . Jag gråter varje dag men mina föräldrar säger att de inte finns ngt o må dåligt över.. hjälp vad kan jag göra ?? Jag mår så dåligt men varje gång jag berättar till kuratorn elr barnmorskan så går dom och säger till soc och slutar med att mina föräldrar är på möten !! Jag vill inte att dom ska veta om mitt liv liksom deräcker jag har ett liv ändå.. vill bara ha hjälp gråter varje dag .. ger upp på massa grejer
Sara

BUP svarar:
Hej Sara!
Det är inte svårt att förstå hur dåligt du mår och vilken oro du innerst inne upplever. Du ser många saker hel klart och klokt. Du vet att du håller på med något som är skadligt. Att gå in i många och flyktiga sexuella kontakter kan vara en form av självskadebeteende. Du ser också att detta gör du för att få uppmärksamhet och bekräftelse som du inte får hemma av dem som du mest önskar du skulle få av, dvs dina föräldrar. Detta är du tyvärr inte ensam om. Och tyvärr är du inte heller ensam om att sådana ytliga och växlande sexuella relationer snarare urholkar självkänslan än det skulle ge bekräftelse som du egentligen söker.
Du har ju gjort rätt, du har talat med både kurator och barnmorska. Men dessa samtal ledde till anmälan till socialtjänsten, möten på socialtjänsten tillsammans med föräldrarna och det är ingen hjälp för dig som du ser. Antagligen och åtminstone delvis på grund av att inte vill eller inte kan prata om ditt liv och om dina problem inför dina föräldrar.
Här finns naturligtvis ett dilemma för dig. Du säger att dina föräldrar inte förstår dig och att de säger att det inte finns någonting att må dåligt över men samtidigt vill du inte att de ska veta vad det är för orsaker du mår dåligt av.
Det är ett dilemma som säkert inte är lätt att lösa upp. Min erfarenhet säger till mig att barn som inte känner förtroende för sina föräldrar brukar ha anledning till att känna så. Det kan bero på olika saker, till exempel att föräldrarna inte kan leva upp till sin föräldraroll, själva har problem, inte är lyhörda för barnet, är alltför självupptagna. men det kan också bero på en rad missförstånd i kommunikationen mellan familjemedlemmar som de vuxna i familjen på egen hand inte kan lösa.
I sistnämnda fallet är det just familjesamtal som kan hjälpa. Kan men det är inte säkert att det gör det. Och det verkar så att ni har provat detta på socialtjänsten utan resultat. Du antyder till och med att det har försvårat för dig.
Vad kan du göra i så fall? Jag tror inte att jag skulle kunna övertala dig för att öppet tala med dina föräldrar och när de säger att det "inte finns något att må dåligt över" skulle du säga, jovisst, det finns det, vet ni att ..... och då säger du som det är och frågar också, hur kan ni hjälpa med det.  Jag anar att du säger att det är omöjligt. Och i så fall måste du ändå söka och få hjälp på egen hand.
Jag vet inte var någonstans du talade med kurator eller barnmorska. För min första tanke var att du ska vända dig till ungdomsmottagningen. Som regel brukar ungdomarna få bra hjälp där utan att de skulle kontakta föräldrarna eller socialtjänsten (bortsett för allvarliga fall som övergrepp eller akut fara för barnets liv och liknande). Du är också i den ålder när du på egen hand kan ringa till vårdcentralen och boka tid där eftersom många vårdcentraler har numera mottagning för psykiska problem. Ring och hör med dem. På nätet kan du få en chattkontakt med en så kallad "storasyster" på tjejzonen.se och tala mer om omständigheterna och händelserna i ditt liv för att få mer konkret vägledning och förbli anonym.  Ett annat förslag är att du går in på bris.se där du också kan chatta, mejla, till och med ringa till på 116 111.
Det är jätteviktigt att du inte ger upp ditt sökande tills du får den hjälp du behöver. En gång till vill jag säga, många och dåliga sexuella kontakter riskerar ofta att leda till självförakt istället för att ge den bekräftelse och äkta uppmärksamhet som man längtar efter. Därför kan det jämställas med självskadebeteende. Ibland tar det tid och man ska göra flera försök för att hitta rätt hjälp hos någon. Men det är det du behöver och du har ändå goda chanser att komma dit.