Både vill och inte vill bli frisk
Hej!
Jag är en tjej med ätstörningar, men börjar mer och mer bli friskare (om man kan säga så). Jag har ÄS UNS mot anorexi hållet. Jag har under en längre period mått väldigt dåligt, hatat min kropp, inte velat vara med vänner och stått över alla sociala tillställningar pga ångest, vilket gör att jag är helt off, inte fått träna m.m. Nu har det börjat bli bättre och jag äter princip normalt, vilket är bra. (förut åt jag princip inget) Däremot finns tankarna fortfarande kvar som innan och de triggar på som ut i helvete... En kille som jag har haft kontakt med, börjar ta avstånd för jag är "konstig" för jag inte beter mig som jag brukar. Alla tror att jag är frisk för jag äter, men mår skit. Jag vill sluta äta varje dag, men vill inte förlora träningen, så äter även om jag alltid börjar gråta efter, (men det visar jag inte). Nu är jag själv igen och min psykolog på SCÄ kan jag inte prata med för mina föräldrar är alltid med i samma rum. Jag börjar fundera på om det verkligen är värt att bli frisk?
Hur som helst, jag skulle vilja ha råd om det finns något som jag kan göra? Tappar både vänner och killen nu och jag orkar inte fixa det heller för är helst själv, för tankarna dödar mig varje jävla sekund och jag känner bara hur jag vill komma ifrån allt och alla.. Jag vill göra allt för att få träna, men mår så fruktansvärt dåligt av alla tankar och att se mig själv i spegeln. Jag har så mycket i huvudet kring min kropp och allt jag gör fel just nu, vilket gör att jag bara gör ännu mer fel. Alla säger att man mår bättre när man äter normalt och även om jag har gjort det i ca 1 månad nu, så mår jag inte ens lite bättre, mår skit... Vet inte vad jag ska göra för jag är så tjock, ful, konstig och tråkig.. Vill bara sluta äta igen, så jag slipper alla tankar och så kanske någon förstår att jag inte mår bra, men vill ju inte förlora träningen igen. En till fråga är om du tror att det som gör att jag beter mig konstigt eller annorlunda sen det mina ätstörningar blev värre och fortsätter nu när jag håller på att komma tillbaka är på grund av ätstörningen eller att jag har förändrats som person (friska jag), för känner själv inte igen mig? Jag kanske bara skyller mitt beteende på ätstörningen, men om det inte beror på ätstörningen, vet jag inte vad jag sak göra?
Skulle vara sjukt tacksam för ett svar, för allt snurrar i mitt huvud. Tack i förhand
Hälsningar
En tjej som inte vet om den vill bli frisk eller inte
Värt att bli frisk från ätstörningar?

BUP svarar:
Hej och tack för din viktiga fråga som jag tror att många i samma situation som du kan känna igen sig.
Va bra att du nu kan äta mera "som vanligt". Det bidrar troligen att dina förutsättningar att ta itu med dina tankar och känslor kanske ökar.
Du skriver att det är svårt för dig att prata med din psykolog då dina föräldrar alltid är med i rummet. Har du någon gång försökt ta upp att du skulle vilja ha en del egna samtal också? Jag tror kanske att du både behöver komma igång med maten som du ju säger att du börjat göra och få komma igång med att prata med din psykolog eller någon annan på mottagnings där du går som skulle kunna vara din egen kontakt.
Det låter på dig som att du vill försöka komma tillrätta med dina tankar och känslor och sådant som triggar tankarna på att inte äta. Du skriver att du funderar på om det är värt att bli frisk och om du vill det. Samtidigt skriver du till oss och beskriver på ett bra sätt hur det snurrar inuti dig. Den förmågan att beskriva som du har kan troligen vara till stor nytta för dig då den gör att det går bra att förstå hur du känner dig och hur du tänker.
Jag vet inte hur länge du varit i behandling. Men jag tror att du kanske ska rikta in dig på att det kommer att ta lite tid för dig att må bättre. Du kanske kan tänka att du haft flera år på dig att komma dit där du är idag och att det måste få ta lite tid att känna dig bättre. Försök att prata med både dina föräldrar och din psykolog om din önskan om att få egen tid med psykologen eller någon annan där du är för din behandling. Jag tror att du kommer att tycka att det är värt att blir "frisk" och må bättre.
Fortsätt kämpa!