Tänker hela tiden på att jag måste svälja
Hej, jag vet inte om ni är de rätta för mig att vända till men jag har ett problem att jag måste svälja ofta. Varje dag helt utan anledning så måste jag ibland svälja utan att jag har något i munnen. Anledningen till att jag måste svälja beror inte på att jag får upp en massa saliv i munnen som jag är tvungen att svälja ner utan helt utan anledning kommer det upp en känsla i min hals att jag måste svälja och även om jag försöker kämpa emot och låta bli kommer jag tillslut att bara automatiskt göra det. Hur mycket och hur ofta jag sväljer beror lite på.  Det är som värst för mig när jag blir uttråkad som när man tex åker bil eller när man ska sova och inte är något trött för då har hjärnan inget annat att fokusera på så du brukar jag fastna i en tanke att jag konstant sväljer med ca 10 sekunders mellanrum och när jag väl har fastnat i en sådan tanke är det väldigt svårt att få hjärnan på andra tankar speciellt om man sitter i en bil och inte kan göra så mycket annat. Att man måste svälja kanske inte låter som ett stort problem och det var det inte för mig heller i början när allt detta började för ca ett halv år sedan men desto mer veckor det gick utan att problemet försvann desto mer retande, jobbigt och störande blev det eftersom jag får panik för att jag tänker att det aldrig kommer att försvinna. Så numera varje gång jag fastnar i en sådan tanke får jag panik mår psykiskt dåligt vilket leder till att jag går runt och är ledsen deppig hela dagarna. Jag försöker alltid att göra olika aktiviteter som att jag badar, är med mina kompisar eller spela tv-spel för då är min hjärna helt insatt i något annat vilket minskar risken att jag fastat i tanken och börjar svälja. Vore tacksam för svar.
Anonym

BUP svarar:
Hej
Jag tycker att det inte är ett litet problem du går och bär på. Du har helt rätt att det är dina tankar som styr. Att du fastnat i en tanke att nu måste jag svälja fast du egentligen inte behöver. Det verkar vara jobbigt att ha det på det sättet. Att du blir ledsen och orolig och får panik när du funderar på frågan om du ska behöva ha det på detta sätt hela ditt liv. Det förstår jag verkligen.
Självklart ska du inte ha det så resten av ditt liv. Man kan få hjälp att ändra sitt sätt att tänka. Om den tanken kommer - "Nu måste jag svälja". Vad kan du göra och hur ska du tänka istället för att svälja? Går det att säga till sig själv, -"nu kom den där tanken igen. Jag blir så trött på att det kommer hela tiden. Men varför kom den just nu? Var jag uttråkad eller spänd inför ett prov eller nervös inför något jag ska göra?" Att man får koll på den oron man känner.
När du sitter i den där bilen eller är på väg att lägga dig finns det ju hur mycket tid som helst att tänka. Då skulle du behöva fokusera på något annat så du inte börjar räkna sekunder du ska svälja. Att det är tråkigt att åka bil är ju en sak men kan du ta med dig något på resan som gör att den känna mer ok. Lyssna på musik. Prata med den som kör eller den du sitter bredvid.
Att svälja är ju något vi gör hela tiden på samma sätt som vi inte slutar andas fast vi inte tänker på att vi gör det. Men för dig har det blivit om jag förstår dig rätt blivit som en fixering. Är det någon som vet om ditt problem? Dina föräldrar kanske eller någon annan. Vill rekommendera dig att berätta om dina tankar att du måste svälja hela tiden. Du förklarar det så fint i ditt brev till oss då det blir nog inget problem att berätta. Du har ju superkoll.
Frågan du behöver ställa till dig är hur mycket påverkar detta ditt liv. Att du börjat tänka på detta mer och mer är naturligtvis inte bra och ännu ett skäl till att du måste berätta för någon om detta. Om ni efter du berättat väljer att söka hjälp för detta får ni diskutera. Om ni söker professionell hjälp eller inte så är jag övertygad om att du kommer att behöva mycket stöd i är att träna och försöka gå emot den första tanken som kommer.
Ha de så bra och du kommer fixa detta!
Trevlig sommar!