Vet inte om jag vill dö eller leva
Hej!
Asså jag vet inte vad jag ska ta mig till! Vet inte om jag vill dö eller leva, vill varken eller...Jag är självmordsbenägen sedan 2-3 år tillbaks, o förra sommaren var jag nära att hoppa framför ett tåg i England när jag var på språkresa för jag hade så mycket ångest. Min reseledare hindrade mig genom att dra i min arm när tåget var påväg in till spåret. E glad att Just hon hindrade mig för jag hade KANSKE inte skrivit detta då. Men det som gör nu att jag inte riktigt vet är för att jag fick hem massor av papper från Soc o alla mina känslor trädde fram, d var ilska, depprimerande o läsa allt. Fick även veta en sak som INGEN i min familj har berättat för mig....det gjorde att jag bara ville dö. Jag har en depression o ätstörningar. Soc är inkopplade för d är inte så bra mellan mig o min relation till mina föräldrar. I papperna från soc vi fick hem känns mycket av det som står i papperna som lögner utifrån allt som mina föräldrar sagt på mötena. Jag har blivit skickad till BUP:s akutavdelning pga överdos av värktabletter då jag läste att man kunde svimma av att själva för många. Jag funderar på om jag ska kontakta BUP:s akutavdelning igen för jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Problemet är att jag inte vill prata med mina föräldrar om mina självmordstankar och allt sånt...
VAD SKA JAG GÖRA?! Får panik

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Ja, det tycker jag är rätt sak att göra och det är rätt ställe. Nu har de antagligen inte några långa kontakter så försök få dem att hjälpa dig så du får det. För du behöver någon att prata med helst en längre tid. Någon du kan gå till regelbundet och som du känner att du kan lita på. När allt är kaos runt omkring och allt blir känslor och det är svårt att tänka klart - då är det bra att ha en stabil samtalskontakt. Jag tycker du ska försöka skaffa dig en sådan kontakt. Ta upp det på akutmottagningen eller kanske kan du själv ta kontakt med en ungdomsmottagning och prata med dem?
Det blir naturligtvis jättejobbigt att läsa gamla utredningar från socialtjänsten. Du får tänka att allt detta går inte att förstå och hantera på en gång. Det är bra att ha någon med sig som kan förklara det man inte förstår och du fick reda på något som påverkade dig mycket. Så just nu är det mycket som ligger på dig och inte konstigt att du blir både arg och deprimerad. Men det kan vara riktiga känslor att känna?
Känslor kommer och går. Du får komma ihåg att de inte består utan allt kan förändras. Krisen i din familj kommer säkert att upphöra och det finns chans att allt blir bättre. Det gäller för dig att hålla ut, låta känslorna ha sin tid och helst få någon att prata med som kan hjälpa dig reda ut allt som är så trassligt i ditt liv just nu.
Vilken tur att din reseledare hindrade dig förra sommaren från att ta ditt liv! Du får tänka att hon fortfarande finns med dig och absolut skulle hindra dig igen om du skulle försöka! Du kan också ringa Mind-Självmordslinjen om du känner att dödsönskningarna blir allvarliga och farliga. Då är det bra att ha någon att prata med. Och naturligtvis kan du ta kontakt med BUP-akuten.
Så ta igen kontakt med BUP akuten igen och be dem hjälpa dig. Lycka till!!