Är rädd för min pappa
Hej jag är en tjej i 14 års åldern, mitt liv är och har alltid varit kaos. Ända sen min mamma gick bort när jag var 2 år så har alltid ramlat ihop. Började med att min pappa hittade en ny kvinna 2 år senare, min nya styvmoder som hon blev har varit elak ända sen dess och jag hatar henne. Men det är inte det problem som jag vill prata om. Det jag vill prata om är större, min pappa. Jag är livrädd för min pappa och har nu varit det i kanske 2-3 år. Det mesta handlar om småsaker som görs till större saker.
Äter jag inte min middag så blir han riktigt förbannad. Jag får inte ha på mig vad jag vill. Jag har tydligen ingen rätt att säga vad jag tycker när vi hamnar i bråk utan får vara tyst. Han säger att jag inte tänker, är störd och förstör bara vår "familj" ännu mer. Han kan även ta tag i mig så att jag kan gråta. Jag gillar inte män alls*Jag är straight men ni fattar* jag känner mig rädd och arg när min pappa kramar mig. Eller andra män. Jag har och vet inte om jag har något problem men jag blir så himla arg på min pappa dagligen, jag vill värkligen ta ut min ilska på honom genom att slåss. Istället så slår jag i sängen eller på mig själv.
Jag är också dagligen deprimerad, varför skulle jag få detta liv? Att jag är ledsen hela tiden är inget jag kan hjälpa åt, depressionen är helvetet inom mig och det äter upp mig. Dagligen. Folk säger "Prata med honom, prata med någon annan" har försökt men inget funkar. Så vad, jag får någon annan att prata med min pappa och vad händer sen? Allt blir som vanligt där hemma? Lycklig för alltid? Nej, min pappa hade nog slått mig. Jag vill alltid vara hos kompisar eller någon annan för jag vill inte hem. Känner mig inte trygg alls, känns som om han kommer komma upp på mitt rum och säga till mig bara jag rör mig.
Snälla hjälp mig, hur får jag detta att sluta....
D

BUP svarar:
Hej!
Vi får inte så sällan brev till oss där barn och ungdomar beskriver en liknande situation som i ditt fall. Där dom inte känner sig trygga hemma och där relationerna med föräldrarna är konfliktfyllda och där den frihet man behöver få känna saknas. Kanske ingen tröst men du är inte ensam. Att behöva leva så är riktigt bedrövligt.
Att sin hemsituation påverkar hur man mår är för mig självklart och det är inte konstigt att du är ledsen och funderar över ditt liv. Inte heller underligt att du bär på en ilska mot din pappa och styvmamma. Men var snäll mot dig själv, lova det. Att slå på din kudde är ok men gör inte dig själv illa eller rikta din ilska inåt. Du är värd mer.
Jag tänker att du skulle behöva ett bättre sätt att avreagera dig. Skriva, rita eller börja på boxning. Tror även du skulle må bra av att det finns någon just för dig, som vill lyssna på din livs berättelse. Ge dig tröst, pepp och att du för höra att du är en bra tjej. Vill tipsa om två bra verksamheter som har öppen nu i sommar. Tjejzonen och Bris. Båda två är toppenbra. Det finns även en hemsida som heter koll på soc som du gärna får kolla in. Viktigt att du får stöd av vuxna som du känner förtroende för som står upp för klokskap och sunda vuxna värderingar som inte tafsar eller får dig att helt tappa förtroendet för vuxenvärlden.
Jag brukar oftast tänka positivt och bär på en tro att de flesta människor kan ändra på sig. Jag vet inte hur du tänker runt din pappa om det skulle vara möjligt att ni tillsammans med någon utanför familjen skulle sätta er ner och samtala om hur er far- och -dotter relation skulle kunna förbättras. Dina erfarenheter är att allt blir som vanligt igen och det måste självklart kännas tungt. För att du ska orka stå ut så är det en bra idé att sova över hos kompisar men det är också en viktig signal att du inte har det bra i ditt hem. Något som måste ändras.
Tack för ditt brev och ha det nu så bra du bara kan och kolla upp Tjejzonen och Bris.