Vill få en andra chans
Som många andra säkert också har skrivit; livet känns meningslöst, livet känns tungt, livet känns inte värt att leva. Jag har i så många år nu kämpat mot mig själv, för mina vänner och för min familj.
Jag går sista året, och det är meningen att jag ska vara hoppfull, förväntansfull och ivrig över att ta stundenten och börja livet på riktigt, men det är jag inte. Istället sitter jag fast i en ständig spiral neråt mot botten.
Jag vill må bättre och jag vill, som många andra, leva livet fullt ut. Men jag kommer inte kunna prata med någon, delvis rädd för att de ska tycka att jag borde klara det här, det är ju bara tonårs åren, de bästa åren i ditt liv. Så jag undrar hur man kan få antidepressiva? För jag vill ha min andra chans. Går jag till BUP? Går jag till UMO? Går jag till skolsyster eller vårdcentral? Vem går jag till för att få min andra chans?
Maria

BUP svarar:
Hej Maria!
Du kan gå till "Ungavuxna" om det finns där du bor (du kan ringa till BUP mottagningen och höra om det). Annars går både vårdcentral och övriga alternativ utom BUP (tyvärr 18- års gräns) bra.
Jag förstår det som att du egentligen bara vill ha medicin, men vill säga att du kanske också skulle prata med någon ordentligt om hur du mår.
Jag tycker att du har höga krav på dig själv om vad du ska klara av. Delar din omgivning verkligen dessa krav eller tror du att de gör det, utan att riktigt veta?
Dessutom beskriver du hur tonåren borde vara så lyckliga, men det är också många som upplever dem som de svåraste åren i livet. Kanske du skulle ha stor hjälp av att diskutera din situation och dina - i mitt tycke - orimligt höga, krav på dig själv.
Nöj dig inte bara med medicin. Det finns så mycket mer hjälp att få om du bara ger dig en chans!