Mitt liv är kaos och jag kommer snart bara ge upp
Hej, först vill jag bara säga att jag skräver lite flummigt men har ganska svårt att förklara saker med text. Jag är en tjej på 14 år iaf som ska börja åttan nu efter sommarlovet om jag inte skiter i allt, jag har problem med skolan, hemma och typ allt i mitt liv e kaos och jag kommer snart bara ge upp och jag vill ha hjälp innan det e försent. Kan börja med att säga att jag anar att jag kan vara djupt depprimerad den känns som så, jag e helt slut och orkar inget och har inte gjort det på hela sjuan, mina föreldrar förstår inget av detta och det är alltid alltid bråk främst med mamma hon blir sur direkt jag pratar med henne men det e värst när det handlar om hur jag mår då skiter hon i det och går iväg, hon har under min uppväxt alltid kallat mig saker som ungjävel, särbarn, idiot osv osv och hon har även sagt när jag gått i in köket att ”om du inte går ut härifrån så tar jag en bössa och skjuter dig” förstår inte vrf hon e så och jag vill inte bo hemma mer. Hon tjatar alltid på mig att jag ska städa och massa sånt fattar ju att man ska göra sånt men jag orkar verkligen inte så jag skiter i det och sover istället. Jag bara isolerar mig mer och mer och har under typ hela sjuan även hatat att vara i sociala sitvationer. Får panik inne på affärer när jag är själv och i skolan låser jag mig inne på toaletter, eller åker hem för jag vill inte vara på lektionen, jag har ganska mycket hjälp men ingen vet hur jag mår och om min socialfobi som jag tror jag nu kan kalla det jag tycker inte om att prata om mina problem får aldrig ut det jag vill. Lärare vet bara att jag har svårigheter med alla ämnen och så och det e så jobbigt det känns inte som att nån kommer förstå och jag vill inte öppna upp hur jag känner för dom för jag gillar ingen av dom fast jag borde säga det. Det e så mycket mer jag vill få ut i den här texten men kan inte det e så svårt och så mycket men måste söka hjälp på egen hand för ingen av mamma och pappa är intreserad av att hjälpa mig dom tror ju att jag mår bra fast dom borde veta så tacksam för svar för jag orkar verkligen inte mer:/
Emelie

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag håller med dig! Du får helt enkelt söka hjälp på egen hand. Det kan du göra genom att ta kontakt med en ungdomsmottagning eller när skolan börjar - med skolkurator.
Du skriver att dina föräldrar tror du mår bra fast de borde veta. Samtidigt beskriver du hur din mamma avvisar dina försök att berätta hur du mår och du undrar varför. I din text uttrycker du på flera sätt osäkerhet om du kan uttrycka dig tillräckligt bra. Kanske är det lätt att tänka så att det måste vara något fel på ens sätt att uttrycka sig om andra inte verkar förstå samtidigt som man kanske ger upp eftersom det inte ger något resultat. Det är där du verkar vara?
Men din rädsla verkar också ha spridit sig till skolan. Du berättar inte hur dåligt du mår. Du tror inte de kommer att förstå och du gillar dem inte. Men hur tror du de ser på dig. Vem är du i deras ögon? De vet att du har skolproblem men kanske inte alls förstår hur mycket ångest och rädsla du har och det påverkar ju skolarbetet. Det går inte att skilja åt dessa saker. Jag tycker att du ska försöka även i skolan berätta hur du verkligen mår och ta hjälp av skolkuratorn.
Så dina tankar att söka hjälp och att börja berätta hur du mår - det är så jätteviktigt och bra att du tänker så. Och jag tror du kommer att komma underfund med att du inte alls är så dålig på att formulera dig. Som ditt brev här. Det finns inget flummigt i det. Och om dina föräldrar tror du mår bra fast du verkligen inte gör det så tycker jag du ska göra ytterligare ett försök (eller flera) att få dem att förstå. Du skulle t.ex kunna visa dem detta brev och vårt svar? Men om du försöker och de igen avvisar dig eller inte förstår -tänk då inte att felet är ditt!
Jag tycker ändå  du ska berätta hur onormalt trött och orkeslös du är och att du vill att de går med dig till en vårdcentral där du kan bli undersökt och kan få hjälp.
Men det viktiga är att du nu oavsett vad de förstår eller inte förstår  - själv förstår att du kan söka hjälp på egen hand på en ungdomsmottagning. Du kan också ringa eller chatta på  Bris eller få stöd på Tjejzonen. Det finns många sätt.
Lycka till!