Tappat bort mig själv!
TAPPAT BORT MIG SJÄLV!
Hej BUP!
Jag är en tjej på 16 år.
Jag mår inte bra..och det har kommit till den punkten då allt känns meningslöst. Har alltid varit den som hjälpt andra och aldrig visat mig svag. Har glömt bort mig, vet inte vem jag är längre och jag är rädd.
Jag är orolig jämt, nedstämd, lätt irriterad, allt som jag en gång tyckte var roligt har jag slutat med och jag stänger mig in på mitt rum.
Gjort mig illa på olika sätt, men känner inte att mina problem är tillräckligt stora för att uppmärksammas.
Jag orkar inte längre vara instängt i mitt huvud med mina tankar!
HJÄLP.

BUP svarar:
Hej!
Du har glömt bort dig själv, säger du. Vad bra att du upptäckt det! Du  har  kanske trott att du alltid måste vara den som lyssnar och är stark. Du har liksom fastnat i den rollen, kanske trott att du får uppskattning då. Men man måste inte vara antingen ”stark” eller ”svag”. Man kan vara både och.
Du verkar ha glömt bort dig själv, dina egna behov. Och nu har  du dragit dig tillbaka till ditt rum, ensam och olycklig. Och du gör illa dig själv. Är det för att du inte längre orkar med att bara vara till för andra?
Hur ska du ta dig ut ur ditt rum, ut ur ditt ditt huvud? Hur ska du hitta tillbaka till det du tyckt varit roligt? Till dem du tyckt om?
Jag tror genom att våga  visa dig själv mer, visa att du också behöver uppmärksamhet. Men du får ta det steg för steg, du är inte van vid det. Du har glömt bort dig själv.
Du skriver inget om kompisar, familj. Finns det någon du kan öppna dörren lite i taget för? Börja berätta om hur du har det, utan att se ner på dig själv. Ge dig själv rätten att finnas. Finns det någon kompis, vän eller nån lärare du kan prata med?
För du behöver prata för att komma ut ur ditt huvud!
Varför skulle inte dina problem vara stora nog för att uppmärksammas?
Och du har redan börjat lite genom att skriva hit, det var bra!