Skrämmande att gå till vuxenpsykiatri
Jag har fyllt 18 och ska ju därför inte längre vända mig hit - men jag vet inte vart jag ska ta vägen. Några månader innan min födelsedag började ett antal utredningar som jag själv tog intiativ till eftersom jag har uppenbara problem som inte tagits på allvar, troligtvis för att jag varit förtegen om dem och relativt högpresterande. Det visar sig att jag har grav ADD, lättare autism, tvångstankar/handlingar och allmänt mycket ångest. Jag tror även att jag har torretts och återkommande problem med depressioner. Hur som haver är detta saker som jag är van med men inte alls vet hur jag ska hantera. Jag tillfrågades i samband med samtalet om mina resultat ifall jag behöver samtalsstöd eller annan typ av hjälp vilket jag lite osäkert sa ja till. Nu har ungefär ett halvår gått och skolan har sagt till BUP, och inte till mig, att de inte kommer erbjuda mig något stöd vilket jag tror de enligt lag är skyldiga att göra. Ifrån BUP kan jag ju inte få någon hjälp eftersom jag hunnit bli myndig men jag vet inte hur jag ska göra när det kommer till vuxenpsykiatrin! Det känns skrämmande och jag vet inte hur jag ska gå till väga. Bl.a. så vet jag inte om jag ska säga ja eller nej till autism-diagnosen, vilket jag har blivit ombedd av BUP att ta ställning till, eftersom jag inte vet vad det innebär. Hur och vart kan jag få hjälp?
vilsen

BUP svarar:
Hej!
Det är bra att du skriver oss och frågar. Det är alltid ett svårt steg att ta när man behöver gå över från BUP till vuxenpsykiatri. Det låter så att det är just detta steg du måste ta. Men det ska du inte behöva göra alldeles själv.
Först vill jag säga att man inte brukar direkt avbryta en kontakt på BUP bara för att man fyllt 18 år. Om man bedöms att vara i behov av hjälp en längre tid framöver måste BUP hjälpa till att ungdomen får kontakt med vuxenpsykiatri. Var inte rädd för det! De allra flesta vuxenpsykiatriska mottagningar har ett team för unga vuxna. Bup kan skicka en remiss dit eller/och hjälpa dig genom att ordna ett möte mellan din behandlare på BUP och din blivande behandlare på vuxenpsykiatrin och du själv ska naturligtvis vara med på detta möte. Det kallas överlämningsmöte.
Jag kan tyvärr inte svara på din fråga om du har eller inte har autism. Jag ser i alla fall att du har en rad sådana problem som du kommer att behöva hjälp med även i fortsättningen. Därför råder jag dig att du säger till din behandlare på BUP att det är ok att de skicka remiss till vuxenpsykiatrin. Och att du vill att de ordnar ett överlämningsmöte för dig. Detta kan du behöva och detta ska du få för alla de problem du räknar upp, till exempel tvångstankar/handlingar, ångest, helt oavsett om du har eller inte har en lätt form av autism. Denna fråga kan du i fortsättningen diskutera i din nya kontakt på vuxenpsykiatrin i fall du än så länge inte kan ta ställning till denna diagnos.
Var inte så rädd för den nya behandlingskontakten. Du är inte den första och inte heller den sista unga människa som behöver hjälp efter att man fyllt 18. Unga vuxna med olika problem får professionell hjälp på vuxenpsykiatrin.
När det gäller skolan så har du helt rätt i att det är deras skyldighet enligt lag att ge dig det individuella stöd som du behöver. Gör de inte det ska du och helst med stöd av dina föräldrar vända er först till rektor, sedan till skolans huvudman. Ni kan i sista steg vända er till kommunen för att få juridisk stöd till att få dina rättigheter genom.