Jag vill bara dö
Jag vill dö. Jag önskar att jag var död. Jag vill bara dö. Jag orkar inte leva längre. Jag har försökt så många år men nu tror jag att jag ger upp. Jag hatar mig själv. Jag är bara en olycklig varalse som inte borde få vandra här på jorden. Jag trodde aldrig att jag skulle orka leva tills jag blev 14. Jag har dränerat all min livskraft och jag tror det är dags för mig att gå. Jag har misslyckats med allt, verkligen allt. Jag är en börda för alla runtomkring mig. Jag har ett nytt vasst rakblad. Den skär igenom min hud med bara ett lätt tryck. Jag behöver inte skära väldigt djupt för att göra stor skada. Förlåt om ni inte vill läsa dethär. Om det är till någon tröst kommer jag antagligen att misslyckas som med allt annat. Förlåt igen för att ni behöver läsa dethär. Jag borde kanske inte skriva hit.

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du gjorde rätt i att skriva till oss och berätta om hur svårt du har det. Att du trots allt skriver till oss kanske kan vara ett tecken på att du ändå vill att det skall vara och kännas på ett annat sätt än hur du har det nu. Du ber om ursäkt för att vi behöver läsa ditt brev. Det kanske säger något om dig och vad det är som blir så tungt. Du kanske tänker och tror att det inte finns någon hjälp för dig och att ingen skulle kunna vara intresserad av att vilja hjälpa dig.
Jag vet inte hur det kommer sig att du känner som du känner, men jag vet att man måste inte ha det sådär svårt hela tiden. Jag vet att det finns hjälp att få när man mår dåligt. Än så länge har du ju bara mitt ord på att det kan finnas hjälp. Om du fortsätter med det du börjat när du skrev till oss så är ju nästa steg att prata med någon om hur du känner dig. Jag vet inte hur din familj ser ut men har du provat att prata med dina föräldrar? Du kanske kommer att upptäcka att de är intresserade av att hjälpa dig. Då kan ni tillsammans kan kontakta BUP som är vana vid att möta unga människor i din situation.
Du kanske också kan fundera på om det finns någon vuxen på din skola som du kan känna förtroende för. Du kan också chatta med någon på Mind om dina tankar om att inte vilja leva och om att få hjälp. Försök att tänk på ditt brev till oss som ett första steg mot att försöka må lite bättre.
Lycka till och kämpa på!