Ångest över all träning jag måste klara av
Jag har ett problem, det kanske inte är så allvarligt, men för mig är det jobbigt. Jag har gått på basket i snart 5 år med mina kompisar i klassen. Denna termin har vi haft en väldigt hård tränare, med flera träningar i veckan, och under en period hade vi träningar varje dag.  Jag har kännt mig ständigt trött i kroppen pga träning samt press i skolan. Det har varit ganska jobbigt att kombinera båda sakerna, och även kunna få bra betyg. Det har gjort att jag ofta har haft ångest och jag har börjat tycka att basket inte är så kul längre. Mina kompisar ger mig också press då det ända dem pratar om är basket, och hur roligt dem tycker det är. Dem längtar alltif efter varje träning, och jag längtar mest tills efter träningen, då den är slut. Jag får press över att dem är så motiverade, medans jag inte känner det samma. Nu ska vi få en ny tränare, som är ännu tuffare än våran gamla. Vi har även fått ett träningsschema över sommarlovet med ca 3-5 träningspass i veckan. Jag som tänkte att sommarlovet var då jag kunde ta en paus från all träning och kanske hitta motivationen igen när terminen börjar igen. Istället har jag ångest över all träning jag måste klara av. Jag vet inte hur jag ska klara av nästa termin, då jag nästan gick in i väggen under denna. Nästa termin kommer det vara hårdare träning samt svårare i skolan. Hur ska jag klara av allt? Jag kommer gå in i väggen. Jag vill samtidigt inte sluta på basketen då mina kompisar i skolan kommer att gå kvar. Vem ska jag vara med då om mina kompisar går på basket men inte jag? Då kommer jag bli pressad av dem och dem kommer bara fråga varför jag slutade. Om jag t.ex måste ta en paus från träningen ibland blir jag som utfrågad varför.  Jag känner mig bara så pressad och vet inte vad jag ska göra.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Du har verkligen hamnat i en svår valsituation: slutar du på basketen förlorar du dina kompisar på ett sätt, fortsätter du är du rädd att gå in i väggen. Vad ska du välja?
Eller finns det nån annan väg att gå?
Är det svårt att få dina kompisar att förstå att du inte känner som de gör? Har du försökt förklara eller känner du bara press att du faktiskt inte tycker som dem?
Det verkar som det blev extra jobbigt när ni bytte tränare. Kanske du inte trivs med honom/ henne? Det kanske inte bara handlar om ökade krav? Ibland är det ju personkemi som inte stämmer.
Det är ju viktigt att du lyssnar på dig själv. Skulle det vara möjligt att ta upp att du är tveksam och behöver sommaren för att fundera? Och kanske pröva igen i höst och se hur det känns med den nya tränaren? Du kanske behöver en paus.
Men framför allt behöver du prata om hur det känns för dig utan att skämmas. Att spela basket ska ju vara för att det är roligt, inte för att prestera.
Om du väljer bort basketen kommer du kanske att bli ensam en tid men det kan ju finnas nya möjligheter också, nya vänner.Men det är förstås svårt då detta varit en så stor del av ditt liv.
Jag tycker  det är bra och viktigt att du känner efter vad du  vill och inte bara fortsätter utan att ifrågasätta om du verkligen vill - även om du inte har ett svar nu. Ta dig tid och försök prata med kompisarna eller dina föräldrar om hur pressad du känner dig. Då kanske du hittar ett svar, även om det är svårt!
Lycka till!