Vill klara av detta på egen hand
Hej!
Jag har funderat länge på att gå till en kurator eller psykolog. Jag har haft problem med övervik och fetma sedan jag var 11 år och är nu 17 år och har det än. Jag mår dåligt när jag tänker på det och så fort jag för chansen äter jag något jag inte ska äta, det känns som att jag tröst eller hets äter. Ibland önskar jag att jag kunde få anorexia eller spy upp all mat istället.
Mina föräldrar är på mig att jag ska träna och jag ljuger för dem om att jag inte äter en massa onyttigheter men det gör jag nästa varje dag. Jag vill ha hjälp men jag är rädd för att säga till någon för jag vet inte vad som händer då. Jag vill ta tag i det men det känns som att jag inte kan bli bättre och är fast i mig själv och i min stora kropp. Jag mår dåligt och vill söka hjälp för det känns som om att jag lever i lögner och förnekelser. Jag har också hört att om man ska träffa en psykolog och man är under 18 år måste en förälder hänga med, jag vill ta tag i det själv. Då jag känner stt jag vill prata om sånt som hänt men som dem säkert tror att jag mår bra.
tack på för hand ❤️
M

BUP svarar:
Hej
Du är på väg att snart bli myndig så jag förstår att du vill och är motiverad att söka hjälp på egen hand. Att söka hjälp själv är bra men jag tror också att du kommer behöva stöd för att ändra på dina vanor. Det brukar vara väldigt svårt att klara av detta utan mycket stöttning och beröm. När man börjar tappa motivationen behöver man få hjälp att hitta den igen. Se framstegen man gjort och få pepp och höra att -"detta klarar vi tillsammans." Ungdomsmottagningen verkar som ett ställe för dig som jag vill tipsa om. Där arbetar psykologer och kuratorer som har erfarenheter att prata med ungdomar. Även dietister. Gå in på hemsidan och kolla vilken mottagning som finns där du bor. Du kan ta kontakt med ungdomsmottagningen själv. Dina föräldrar behöver inte följa med dit om du inte vill det.
Att du skulle leva i en värld av lögner och förnekelser är väl inte helt sant. Att du ibland ljuger om vad du äter. Ok så är det men glöm inte bort att du är hjälpsökande och vill ändra ditt sätt att leva så du förnekar inte din livssituation. Det tyder på stor insikt och att du är en klok tjej. Den egna motivationen är central för att lyckas bryta ett beteende och den verkar du ju ha, så kämpa på. Sök och ta emot den hjälpen som du erbjuds. Sätt upp realistiska mål så du inte blir besviken och tappar lusten och börjar tycka att inget händer.
Att dina föräldrar är på dig och vill att du ska träna förstår jag kan kan kännas jobbigt, men du är viktig för dem och de vill säkert bara hjälpa till. Ni får försöka komma fram till på vilket sätt de stöttar dig på bästa sätt.
Hoppas att du gillade mitt råd att ta kontakt med ungdomsmottagningen.
Ha det så bra du bara kan och trevlig sommar!