Litar inte på någon
hej jag orkar inte leva mer jag försöker må bättre å allt med hjälp av psykolog och sånt. Jag känner stor press på att bli bra på att tänka positivt men det är rent ut sakt omöjligt. Jag har kollat runt lite på vad det ä för fel på mig. Jag vill att det ska vara fel på mig för att då känns det bra att ha ngt att skylla på och försöka förstå mer. Eller det kanske bara beror på min uppväxt. Vilket kanske har resulterat i att jag har svårt att se saker positivt och är konstant orolig stressad och svårt att känna förtroende och lita på folk
förlåt om det var oklart . Är 03a
G

BUP svarar:
Hej!
Du behöver inte be om ursäkt för att det var oklart. Det var en massa spretiga tankar som skulle behöva redas ut, det är tydligt. Viktiga tankar som du funderar på som du skulle behöva dela med den psykolog du träffar. Att ni tillsammans sorterar i dina tankar och att du får hjälp att orka leva vidare. Det sista är hur viktigt som helst. Då du redan har en psykologkontakt tänker jag inte rekommendera någon annan samtalskontakt men om ni har ett sommaruppehåll finns det två verksamheter jag vill berätta om som skulle kunna ge dig stöd. Dels tjejzonen och bris. Båda två har öppet under sommaren. Viktigt att du får stöd nu när du känner att livet är så tufft. Få hjälp att återfå hoppet om att livet kan vara bra.
Vet inte om jag helt har missförstått dig men ville egentligen börja med att skriva till dig att det är inget fel på dig. Inget fel alls. Att det skulle kännas enklare eller förklara varför du mår som du mår är en annan sak. Att försöka hitta förklaringar är bra men att förklara detta med att hitta fel på sig själv är inte en bra väg att gå. Om du haft en tuff uppväxt beror den ju inte på att det är fel på dig utan att människor runt dig haft egna personliga problem. Om du under din uppväxt blivit sviken och lämnad är det inte konstigt att det sen blir svårt att lita på och bygga upp ett förtroende på nytt igen. Det går men tar tid. Att sin uppväxt och upplevelser från sin barndom påverkar en vet vi med säkerhet.
Att du känner och upplever en stor press att börja tänka positivt när det känns omöjligt är naturligtvis inte bra. Då blir ju uppgiften att tänka i positiva banor mer negativ och stressande för dig. Ditt mål för dagen kanske mer är att inte vara så negativ utan lite mer neutral. På sikt då du börjar må bättre kan du tänka i mer positiva banor. Då kommer det ske automatiskt.
Att hitta orsaker till varför man mår som man mår är inte lätt, men högst begripligt. Det är komplicerat och ibland kommer man inte fram till eller närmar sig sanningen. Den förklaring som känns rätt och sann för dig är väl det man kan sträva efter eller så kommer man kanske fram till att din uppväxt påverkat dig men också att du blivit osams med din bästa kompis eller är missnöjd med din prestation på matteprovet. Flera saker brukar påverka hur man mår, inte bara en sak. Vissa saker är naturligtvis mer tillfälliga och andra får man lära sig leva med och sörja. Blicka bakåt är bra men det är också nödvändigt att försöka komma fram till vad kan du påverka, vad kan du ändra på. Vad behöver du för att må bättre. Vad gillade du att göra tidigare. Hur hittar du livsgnistan igen då den nästan har slocknat? Många, men viktiga frågor att fundera kring.
Ha det så bra du bara kan och då det känns tungt hör av dig till Bris eller Tjejzonen eller båda två.
Skickar med en styrkekram, du bara måste orka leva!