Min bäste vän skär sig
Hej, jag överanalyserar allt. Jag känner inte igen mig själv längre, jag sover inte tillräckligt, jag är deppig ofta på grund av tankar. Men egentligen har jag ingen anledning till att vara så deppig som jag är. Det skrämmer mig att jag inte kommer ihåg hur allt var innan och att jag kan vara glad och så ena stunden och nästa ögonblick vill jag bara bort från världen. Men detta ska inte handla om mina tankar och mina problem, utan om min bästa vän, eller ja, före detta bästa vän som skär sig. Hon går till BUP och så, så hon får ju hjälp. Men eftersom vi bråkar och det är sommarlov bråkar vi så mycket över telefon. Och nästan varje gång vi lagt på i ilska har hon skärt sig. Hon sa det till mig. Det är alltså mitt fel att min vän skär sig.. Då borde jag väl bara bort från världen, om jag får min bästa vän att må ännu mer dåligt och skär sig ännu mera?
Wilma

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du tar upp två saker - dels hur du själv mår och dels hur din vän ibland skär sig när ni bråkat. Kanske det ändå hänger ihop en del. Du tänker att hennes sätt kan vara ditt fel och att du får henne att må dåligt.
Hur ska du göra med er relation? Eftersom hon är din bäste vän blir det inte så enkelt. Du vill säkert ha kvar er relation och du vill henne väl. Jag tänker att det inte är ditt fel att hon reagerar som hon berättar. Allt vad hon säger, tänker och gör tillhör henne och är något hon får ansvara för men du blir naturligtvis påverkad och det blir ett dilemma som du tar upp. Hur ska du göra nu?
Jag tycker att du ska försöka prata med din vän om hennes reaktioner och berätta hur det påverkar dig. Det blir ett hinder för er relation om hon självskadar sig efter hon blir arg och det blir ett hinder för henne i alla relationer av vikt. Man måste ju få känna och visa alla viktiga känslor i nära och viktiga relationer om relationen ska bestå och må bra, tycker jag. Prata med henne om att detta blir ett problem för dig. Men ta inte på dig något skuld för att hon skär sig. Det är inte ditt fel. Kanske hon förstår detta eller kanske inte och det är bra att hon har möjlighet att ta upp sina egna problem i samtalen på BUP.
Du skriver att du inte har någon anledning till din egen nedstämdhet men de problem du tar upp i relationen med din bäste vän eller "före detta bäste vän" kanske påverkar dig mer än du tror. Det blir svårt om man blir för mycket indragen i den andres problematik och tänker som du, att det är ditt fel. Försök hålla dig utanför hennes problematik men när den hindrar er relation och närhet måste du påpeka det så att hon förstår att detta är hennes problem som bara hon kan lösa med eller utan hjälp från BUP.
Detta var kanske inte ett glasklart svar på en viktig fråga men några tankar. Om detta fortsätter att påverka dig mycket och kanske något du"överanalyserar" och inte hittar någon lösning på då tycker jag att du ska fortsätta samtalet med någon annan person. Kanske du kan prata med någon förälder eller ta kontakt med en ungdomsmottagning där du bor?
Lycka till!