Händerna skakar när jag är stressad
Hej.
Mina händer skakar nästan hela tiden. När jag är stressad, händerna skakar synligt. Om blodtrycket är stabil då är det svårare att märka det. Har det någonting att göra med psyken eller neurologin? Kan det vara orsakad av svåra upplevelser i tidig ålder? Jag vill veta om det är vanligt eller inte. Kan man göra någonting åt det?
Mvh
01100001 01101100 01100010 01100101 01110010 01110100

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Det är relativt vanligt med händer som skakar mer eller mindre vid olika tillfällen. Det är ofta ett symtom på stress hos unga som du självs noterat men det förekommer även vid en del mindre vanliga sjukdomar. Jag tycker att du för säkerhets skull ska gå till vårdcentralen och låta läkarundersöka dig. Där kan du få hjälp och svar på dina frågor  Ett alternativ är att du tar kontakt med en ungdomsmottagning där du bor. De är vana att prata med ungdomar med olika slags problem.
Du undrar om det har att gör med psyken och neurologin? Jag tror en läkare på vårdcentralen kan besvara den frågan men om du funderar på stressreaktioner kan du läsa mer om det på Ungdomsmottagningen.
Lycka till!