Söker online efter svar på om jag har ångest
Hej, jag har sedan ca. ett halvt år/ några månader haft mycket "problem" som liknar de  personer har som är diagnoserade med ångest. Dessa "problem" handlar mycket om att ofta vara orolig och osäker, väldigt lätt bli påverkad av negativitet, trampa ned mycket på mig själv för de val jag gör och saker jag säger. När saker och ting blir "för mycket" får jag även "breakdowns" och får svårt att andas samt så borrar jag in mina naglar i min hud, slipar av delar av huden, klipper i den eller annat för att stilla smärtan inombords. Jag har inte kunnat prata med någon om detta och vill gärna få bort det samt veta vad det är för något. Jag har tagit några online tester och alla har sagt att jag har medel till hög ångest. Hur får jag reda på om detta är sant? Finns det någon jag kan gå till som kan eventuellt diagnosera mig med någonting? Tack så mycket.
jagskriverdettaiställetförmittriktiganamn

BUP svarar:
Hej!
Jag vill börja med att berätta att vara orolig och rädd i vissa situationer är en del av livet. Vår ökade vaksamhet gör att vi är mer på vår vakt och redo. Då hjälper den dig. I ditt fall känner du att oron och rädslorna håller på att ta över. Att den påverkar dig väldigt mycket i din vardag, i skolan och tillsammans med dina kompisar. Du kanske väljer bort att göra saker du skulle vilja på grund av för mycket oro. Då du försöker stilla din smärta inombords genom att trycka mer naglarna i din hud låter det som att du verkligen behöver hjälp. För så kan det ju inte fortsätta. Vi måste tillsammans hitta ett bättre sätt att ta hand om alla dina jobbiga känslor, eller hur?
Bra att du skrev till oss. Ett bra och viktigt första steg.
Jag vill med mitt svar till dig peppa dig att börja prata med någon vuxen om vad som oroar dig och gör dig rädd. Min erfarenhet är att bara man börjat prata om det svåra, kan det minska ens egen oro. Det kan kännas skönt att dela med sig av sina tankar och känslor. Att få höra att det du känner inte är ovanligt, onaturligt och konstigt kan kännas bra och lugnande. Den du berättar för kanske har egna erfarenheter av att fått hjälp med sin oro.
Du funderar på om du har ångest. Många som skriver till oss har gjort samma sak som du. Gått in på nätet och gjort online-tester för att kolla om de har den eller den diagnosen de misstänker att de kanske har. Det är superbra att du vill veta och att du söker information. Jag vill vara dock vara tydlig med att en diagnos kan inte ställas genom att göra en eller fler tester online utan det måste ske i samtal tillsammans med någon utbildad till exempel en läkare, psykolog eller kurator.
Du har ju en massa frågor runt ångest och jag tänkte att du skulle kunna chatta eller ringa dom som jobbar på Bris. De är vana att prata och chatta med ungdomar och kan besvara dina frågor på ett bra sätt och peppa dig att våga börja prata med någon om hur du har det.
De första viktiga steget du behöver göra när du samlar mod är att prata med någon vuxen du har och känner förtroende för. Någon du litar på helt enkelt. Dina föräldrar, din bästa kompis föräldrar, din mormor, morfar, farmor, farfar. Du förstår vad jag menar. Tillsammans behöver ni sedan komma överens om hur ni går vidare. Det är viktigt att du i din egen takt förstås, och berättar så mycket du bara kan för då är det lättare att förstå dig och att du får rätt hjälp. Ofta går det att se ett mönster och förstå i vilka situationer du blir rädd och osäker.
Du skriver att du får dina "breakdowns" när allt blir för mycket. När du blir stressad kanske du får svårt att tänka och allt känns bara för mycket. -"Hur ska jag klara av det här? Det kommer inte att gå." En massa negativa tankar kommer. När du känner så. Då du är på väg att bryta ihop. Då skulle du behöva hjälp att inte stressa upp dig. Att tillsammans med någon hitta bra sätt att lugna ner dig. Fundera på vad är viktigast just nu, sortera i alla tankar som kommer. Vad behöver du göra först. Måste allt vara klart till idag eller kan du skjuta upp något till i morgon? Om du berättar om dina breakdowns hoppas jag att det finns någon som kan hjälpa dig då det bara blir för mycket så att du inte behöver göra dig själv illa.
Om du skulle kolla med dina kamrater och fråga vad just dom är oroliga för skulle du säkert få många olika svar. Den du tycker verkar modig och tuff kanske innerst inne inte är så modig och tuff utan är rädd och orolig den med.
Ta hand om dig och tack för ditt brev!