Kan man ta bort en diagnos?
Hej
Jag har det väldigt jobbigt i skolan. Jag har länge undrat vad det är som är svårt och jag tror det är att jag har någon diagnos. Det skulle funka bättre för mig ifall jag visste att jag har en diagnos. Då kan jag också få extra hjälp. Men det är en sak jag undra över och det är ifall man kan ta bort sin diagnos?

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra att du försöker förstå vad som gör det så svårt i skolan. Man kan ha olika slags besvär och en del av dem har en beskrivning och ett namn - en diagnos. Men det är bra att komma ihåg att problem kan vara stora även om man inte får eller har någon diagnos och du ska ändå kunna prata om dem och få bra hjälp. Men visst -en diagnos kan många gånger underlätta att få rätt slags hjälp i skolan. Jag tycker du ska prata med dina föräldrar om dina tankar och att du tar upp dina funderingar med skolan när den börjar igen.
Du undrar om du kan ta bort en diagnos. Det beror på vad du menar. Du kan inte ta bort vad som skrivs i journalen men du kan få din diagnos omprövad. Diagnoser är "färskvara" -  de gäller då de utreds. Vissa diagnoser beskriver tillstånd som kan vara ganska kort tid andra beskriver tillstånd och svårigheter som kan vara, men inte behöver vara, under mycket lång tid. En tonåring förändras och efter en tid kanske inte diagnosen riktig längre ger en bra och riktig beskrivning av de problem man har. Då kan den omprövas. Men den kan inte bara "tas bort" om du vill det vid ett senare tillfälle.
Ha en bra sommar!