Mina föräldrar tror inte på pyskolog och medicin
hej bup! Det är så här att jag är 15 och vill söka hjälp om bipolär sjukdom, problemet ör mina föräldrar tror inte jag har något fel elr något sådant och vill inte att jag ska ta piller alls elr se någon psykolog elr något sådant, men det är så alvarligt för mig att jag inte mår bra genom att jag är hyper aktiv behöver inte sova elr något sådant och är väldigt kreativ bli väldigt sexuell och sådant och mår hur bra som helst nästan sp jag blir galen men sedan dippar det totalt jag vill inte leva jag vill inte röra mig ur sängen jag sover 12-16 timmar går inte till skolan för jag mår så sjukt dåligt och det förstör mina betyg och jag har försökt få hjälp genom kurator och sjuksköterska och dem ville ta kontakt med min föräldrar om det och vilja skicka remiss till läkare men mina föräldrar nekar och säger att det är dåligt och så vidare dem tror inte piller och psykolog kommer få mitt liv bättre, mina låga och mina höga perioder känns som att bli ba värre och värre och det har hänt där jag har plötligt blivit helt galen min kille är påväg att göra slut med mig för han inte förstår allt som pågår i mitt huvud och allt ba kraschar och jag vill söka hjälp och göra en utredning men mina föräldrar är i vägen dem kommer neka det och jag vet inte om jag kan göra en utredning utan att dem vet? Det är min fråga för jag är rädd att snart kommer jag får totalt utrbrott och försvinna och göra något dumt när jag ör hyper elr att när jag mår som sämst att jag kommer ta livet av mig själv för det har jag försökt men inte lyckats och som sakt de blir ba värre och värre och jag vill inte att min framtid förstöras av deta för mina betyg blir åt helvete pågrund av frånvaror när jag mår dåligt jag vill komma in i ett gymnasium jag vill fortsätta leva jag vill ha ett liv, men som sakt min fråga är då kan jag göra en utredning utan mina föräldrar vet om det elr måste dem dras in i det? Kan jag få utredning utan dem? Är det möjligt?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du frågar oss hur du kan gå vidare med dina problem när dina föräldrar är helt emot att ta kontakt med vården. Jag ser att du tänker rätt när du vill söka hjälp,  du är ambitiös och tänker på din framtid som du inte vill riskera genom dina kraftiga svängningar i humör och energi. Det verkar så att du skriver ditt mejl till oss när du är rätt så uppvarvad och jag förstår att du vill uppnå en bättre balans och bättre kontroll över dina stämningslägen. Allt du beskriver och hur du beskriver det talar tydligt om ditt behov av en professionell bedömning och eventuell behandling om det blir slutsatsen efter utredningen.
Men hur kan du gå till väga när dina föräldrar misstror vården? Först är det fullt möjligt i din ålder att du själv ringer till den BUP-mottagning du tillhör (adresserna finns på vår hemsida). Alla tonåringar har rätt till att komma till BUP åtminstone på ett första bedömningssamtal. Och hur man går vidare beror på vad man kommer fram till under detta samtal. Du kan redan i telefonen beskriva precis som du gör i ditt mejl och att dina föräldrar står i vägen för dig att söka vård.
Det finns ungdomar vars föräldrar av någon anledning hindrar att ungdomen får nödvändig vård. I så fall är det så att man måste koppla in socialtjänsten efter att man försökt att förklara behovet av vård för föräldrarna och hur det gå till, men det gav inget resultat.
Var inte skrämd nu, det betyder inte att "man tas ifrån sina föräldrar". Men socialtjänsten kan beställa en utredning på BUP även om föräldrarna motsätter sig. Det krävs dock att vissa lagliga villkor uppfylls. Om BUP bedömer att din hälsa är i fara på grund av dina föräldrars motstånd kan de själva skiva det till socialtjänsten och be att de går in i fallet. Ett annat alternativ är att du själv tar kontakt med socialtjänsten och beskriver situationen återigen så som du har skrivit till oss och  ber de om hjälp. Det är deras skyldighet att se till att en minderårig får vård om det behöves.
Ytterligare en väg är att du själv, helt på egen hand går till ungdomsmottagningen och tar upp dels hur du mår och att du inte kan få hjälp av dina föräldrar, snarare tvärtom. De kan göra en egen bedömning och hjälpa dig vidare utifrån vad de ser. Som regel kontaktar inte ungdomsmottagningen föräldrarna (förutom i extrema fall men även då i samråd med ungdomen). På nätet kan du få mer råd och vägledning på Barnens rätt i samhälle.
Du har en sund insikt om att så som du har det inte är i sin ordning och du är klok nog att se riskerna med dina växlingar i energi och humör även när det gäller dina skolprestationer. Följ mina råd, alla ungdomar har rätt till vård oavsett vad föräldrarna tycker. Det har du också.