Måste leva med mig själv hela livet
jag orkar inte med mig själv längre. jag känner mig HELA tiden som en idiot. bokstavligen. jag är fjorton år iår och har levt med bulimi sedan förra sommaren. jag hatar den, men den får mig att iallafall gilla mig själv lite mer. jag trodde bara först att den skulle finnas i en vecka, jag visste inte ens att jag hade en ätstörning. men nu har fler och fler symtom för anorexia kommit, kalla händer, blir lätt kall, ingen aptit, trött, tränar mycket och spyr tyvärr upp allt dåligt jag äter. kom på att jag måste leva med mig själv hela livet med.
hjälp mig.
anonym människa

BUP svarar:
Hej!
Vilken träffande formulering du har: "jag måste leva med mig själv hela livet". Visst, så är det. Och just därför är det oerhört viktigt att du kommer till rätta med din ätstörning och med de problem som ligger bakom ätstörningen. Vilka är de?
En utgångspunkt finns i ditt mejl, nämligen att fast du "hatar" din bulimi, får den dig att "gilla dig lite mer". Det är ju typiskt för ungdomar som får olika typer av ätstörningar. De är missnöjda med sitt utseende, de tror att några kilo hit eller dit avgör om man hittar kompisar, partner, kärlek, att man blir omtyckt och uppskattad utifrån hur mycket man väger. Fast någonstans i hjärtat och i hjärnan vet de också att så är det inte i livet. Men ändå, bara ett kilo till, bara en fettkudde mindre, och så vidare. Sedan är man fast. Som du.
Alltså det är viktigt att du lär dig att se dig själv med nya ögon, utifrån dina egenskaper, vilken människa du är som en hel person, för att kunna släppa fixeringen vid vikten och kunna gilla dig själv. Men det är ett stort steg att nå dit och innan dess har du en mer akut uppgift. Du måste sluta kräkas, för det är livshotande. Det är få ungdomar som förstår det. Nu känner du redan några besvärande symtom som tillkom på senare tiden. Jag vill inte skrämma upp dig mer än vad som är ett verkligt hot. Kort sagt regelbundna kräkningar rubbar balansen i kroppen, vissa organ kan ta stor skada, det blir svårare och svårare att återställa det som kallas för sund ämnesomsättning.
Därmed vill jag säga att du måste söka hjälp nu, direkt. Först för att kunna sluta kräkas och börja hitta jämvikt mellan kaloriintag och träning och sedan för att få ett bättre självtroende baserat på hela din unga och värdefulla personlighet. Att bygga upp en sund självbild som du vill, som du faktiskt väljer att leva med!
Vad vet dina föräldrar om din ätstörning? Kan du tala med dem och be dem att stötta dig i din kloka insikt om att du behöver hjälp för den allvarliga ätstörningen som du visar alla tecken på? I så fall kan ni tillsammans vända er till vårdcentralen som nuförtiden ofta erbjuder hjälp för psykiska problem. Eller kontakta den BUP- mottagning du tillhör (kolla adresserna på vår hemsida).
Ätstörningen kan bäst behandlas om föräldrarna är med och stöttar också håller en viss kontroll över ungdomens matintag och rutiner kring det. Helt enkelt för att det kan bli svårt att ensam kämpa, man behöver uppmuntran för att hålla ut och inte falla för frestelsen att börja kräkas och hetsäta igen.
Men om du i nuläget av någon anledning vill inte bland in dina föräldrar måste du omgående vända dig till ungdomsmottagningen. Man har där stor erfarenhet av arbetet med ungdomar som har en ätstörning. På nätet kan du gå in på tjejzonen/ätstörningszonen för att få mer stöd och vägledning.
Jag kan inte tillräckligt betona hur viktigt det är att du snarast börjar ta itu med din ätstörning. Vänta inte med det, välj något av de alternativ jag föreslår.