Står inte ut längre. Det är kaos hemma
Hej! För lite mer en ett år sen började jag må riktigt dåligt. Hemma hos mig är de alltid kaos. Jag och min syster bråkar hela tiden och hon säger hela tiden hemska saker som får mig att koka, tex säger hon att jag är en psykopat. Min pappa är alltid inne på sitt rum och han bryr sig inte ens, precis som min syster. Det ända han gör är att skälla ut mig. Det känns inte ens som att han är min pappa. Det gör mig riktigt ledsen för vet att ingen bryr sig. Jag skär mig och försöker sluta men det går inte. Jag kan inte sova på för att jag har så mycket ångest. Jag försöker att berätta hur dåligt jag mår men ingen lyssnar och ingen bryr sig. Jag vågar häller inte berätta för mina föräldrar för de inte kommer att förstå. Jag låtsades att vara sjuk för att inte behöva gå till skolan och tillslut var jag borta så länga att läraren ringde mina föräldrar. I skolan mår jag också skit. Jag gillar inte att vara inför många människor och jag blir väldigt nervös. Jag vill bara dö.
Snälla hjälp💧

BUP svarar:
Hej!
Vad tufft du har det. Det måste kännas ensamt när det inte finns någon som lyssnar och bryr sig. Inte ens sin egen syster. Jag blir nyfiken och undrar vilka du har berättat för hur du mår och hur ditt liv ser ut. Om kaoset hemma, din relation med din pappa och konflikterna med din syster. Att vuxenvärlden sviker gör mig ledsen och lite förbannad. Om du berättat för dina kamrater hur läget är kan det vara ett för stort ansvar som läggs på kompisarna. Vi brukar rekommendera att inte belasta sina jämnåriga kamrater med sina problem. Sina vänner ska man ha kul tillsammans med. Hur som helst. Vem du nu har berättat för är det inte alls bra att du känner dig sviken och missnöjd med den respons du är värd att få efter att ha berättat att du inte mår bra. Känslan att din pappa inte är din pappa kan jag verkligen förstå när han inte visar att du är viktig och tar sig tid att lyssna på det du har att berätta. Att han just nu inte är den engagerade föräldern man önskar ha. Fast han är på sitt rum måste han ju höra vad din syster kallar dig. Det kanske är din pappas sätt att orka med, att hålla sig borta från bråken genom att vara på sitt rum. Det är inte ok för han skulle behöva vara aktiv och närvarande på ett sätt då du slipper känna att han inte är din pappa.
Trots motgångar och besvikelser vill jag peppa dig att inte ge upp och fortsätta att berätta hur du har det. Det måste ju finnas någon som har tid att stanna upp, lyssna och förstå att du inte mår bra. Lärarna som ringde dina föräldrar utifrån din frånvaro undrade inte dom varför du var borta? Jag tycker det är konstigt om de inte ställde frågan till dig. -"Hur är läget? Varför har du varit hemma och inte i skolan?" Nu är det ju sommarlov men skulle det vara en möjlighet att berätta för din mentor eller gå till din skolkurator om det inte blir bättre eller tycker du att skolan inte bryr sig. Ge dig en ny chans att skolan kan hjälpa dig.
Att inte trivas hemma måste ju vara hur ansträngande för dig som helst. Bilden jag målar upp när jag tänker HEMMA är en plats där det kan vara lite bråk men mest lugnt, tryggt och ett ställe för återhämtning efter en lång skoldag. Att om man inte bor så trångt och har en egen vrå. En dörr att stänga om sig och få vara ifred, ladda batterierna, kunna ta hem kompisar och bara softa. Få lite egen privatliv. Tyvärr är det inte så för alla men man kan drömma att det skulle vara på det sättet. Om det inte är så är det tungt.
Nu när det känns ensamt och att ingen lyssnar funderar jag på vem kan då ge dig tröst, stöd för att orka. Du bara måste orka. Kämpa på. Det finns några möjligheter jag vill berätta om. Först så är det Bris dom känner du säkert till. Jag tycker dom är hur bra som helst. Testa att ta kontakt om du inte redan gjort det sedan är det Tjejzonen. Båda två har öppet nu under sommaren.
Ta hand om dig på bästa sätt och var rädd om dig!