Orolig inför att byta skola
Hej, jag ska börja i en ny skola till hösten. 7.an.
Jag har varit jätte taggad på att börja där, men när vi skulle besöka skolan så började ja få ångest (jätte ont i magen) i bilen påvägem dit. Vi gick in i ett litet rum å rektorn å andra elever presenterade sig. Jag kunde inte koncentrera mig och va tvungen att titta ner i golvet för att inte spy. Jag klarade bara av att vara där i en halvtimme och sen åkte jag hem.
Nu tänker jag på den nya skolan då och då men varje gång får jag as ont i magen å mår illa.
Jag har fått 2 vänner nu på sommarlovet som går där, men känslan släpper inte.
Vad ska jag göra? Ska jag gå och prata med någon för jag vill verkligen inte typ dö första skoldagen där.
Alice

BUP svarar:
Hej!
Starkt av dig att vara där en halvtimme fast du kände dig så orolig. Bra jobbat! Härligt att du till en början kände dig supertaggad att börja ny skola. Du kommer säkert kunna känna samma grymma taggning igen. Det är viktigt att du berättar för dina föräldrar att du är spänd inför terminsstarten. De märkte väl att du blev orolig och ville åka hem? Vissa skolor har öppet några dagar innan eleverna börjar. Det kanske är så i din nya skola. Lärarna planerar höstterminen tillsammans. Det kanske finns möjlighet att besöka skolan innan första skoldagen. Titta på lokalerna en gång till. Kanske träffa någon av dina nya lärare. Lära dig att hitta i skolan och få lite mer information som kan minska din oro eller kanske samma information en gång till om du förra gången var så spänd att du inte klarade av att koncentrera dig. Än en gång vill jag berömma dig för att du fixade att åka dit.
Att börja nytt jobb, byta skola eller börja med någon ny fritidsaktivitet där man inte känner någon är nervöst och pirrigt. Så brukar det vara för de flesta. Skulle nästan våga mig på att skriva att så är det för alla. Om majoriteten har känt så finns det också en förståelse att det kan kännas jobbigt. Alla som har känt samma sak känner igen sig och tycker inte att du var feg eller att din reaktion var konstig på något sätt.
Bra att du fått två nya vänner som går i din nya skola. Om ni börjar samtidigt första skoldagen kanske ni kan gå dit tillsammans om ni bor åt samma håll. Om ni inte går i samma klass men har rast samtidigt kan ni ju träffas då och efter skolan. Om man känner någon i skolan brukar man ju kunna bli introducerad för kompisens vänner. Då behöver du inte känna dig så ensam och osäker då man känner några stycken i skolan. Försök tänk positivt och tänk på det som gjorde att du kände dig jättetaggad.
I din nya klass kommer det säkert vara någon i din situation som också är ny. Dina nya klasskamrater är säkert nyfikna på vilka nya elever som börjat.
Det är viktigt att du inte går och bär på oron alldeles själv och att du pratar med dina föräldrar eller någon annan vuxen om det. Det går att göra mycket innan din första skoldag i sjuan. Om ni planerar bra hoppas jag att du kan slappna av och få ett härligt sommarlov där du inte behöver tänka så mycket på skolan utan bada och äta glass, träffa kompisar och bara koppla av.
Trevlig sommar!