12 år gammal och vill inte leva
Jag har ett problem ja skär mej varje gång ja gör något fel och ingen vet om de och ja har börjar skära mej så mycket jupre nu en inan och nu har ja börjat med att tänka på sjäclmord och har testat en överdos en gång o de hjälpte men dog inte och nu har alla börjar se mina ar på kroppen och jag är bara 12 år.
Nikki

BUP svarar:
Hej!
Du avslutar ditt brev, som berörde mig djupt, med att du bara är 12 år. Ett barn med hela, i alla fall nästan hela livet framför sig. När man är i din ålder ska livet inte kännas såsom du känner det. Då är det fel, så otroligt fel. Jag hoppas av hela mitt hjärta att du kommer att få känna glädje och framtidshopp. Det är du värd. Du måste kämpa nu!
Naturligtvis kan man i ung ålder vara med om jobbiga händelser. Situationer som gör en rädd och otrygg, som skakar om en på sånt sätt att hela ens liv vänds upp och ner. Den man litade på har kanske gjort en illa. För att må bra igen måste upplevelserna bearbetas och tas om hand om. Då behöver det finns stabila vuxna som ger en trygghet, kärlek och tar hand om allt det jobbiga. Förklarar och bara finns där. Ger en kram om man behöver det. Viktigt att man får reda på att sina reaktioner är normala. Att man får pepp och en känsla att man är bra och normal. -"Jag duger som jag är. Det är ingen fara om jag gör fel och misslyckas."  Inget barn eller ungdom kan bära sina problem helt ensamma.  De är inte rustade för det. Inte heller vuxna, men de har mer livserfarenhet och kanske står lite stadigare på jorden. Vi på BUP är ju till för barn och ungdomar som mår psykiskt dåligt så för oss är du superviktig.
Nu när alla sett dina ärr på kroppen. Vad får du och din familj för hjälp nu? Vilken hjälp har ni fått, tagit emot?  Går det att återuppta kontakten ni haft om den var bra. Har du berättat för någon om dina tankar att livet inte är bra och att du har självmordstankar? Det måste du göra om du inte redan gjort det. Att bära på sådana tankar är tungt för vem som helst. Jag tänker att det måste kännas ännu tyngre för dig då du är så ung. Du skulle även behöva hjälp så du inte gör dig själv illa men för mig är det viktigast att du inte behöver gå med dina tankar om att inte vilja leva alldeles själv. Om du inte har kontakt med BUP tycker jag att du och dina föräldrar ska kontakta dom så snabbt som möjligt. Om det känns svårt att prata med dina föräldrar måste du prata med någon annan vuxen om detta. Skickar med lite information om hur ett första besök på BUP kan gå till.
Ta hand om dig och sök hjälp, livet behöver inte vara så här svårt!