Vill inte prata om mina problem
Hej, jag har ett självskadebeteende, självmordstankar, sömnproblem samt svårt med maten. Jag har gått hos er två gånger mot min vilja och ingen av samtalen har hjälpt. Varje gång jag äter så kräks jag upp maten direkt efter för att det inte går att behålla den och varje gång jag mår dåligt/grubblar så skadar jag mig. Ibland kan jag bara få tankar som att ja bara vill skära upp mina handleder tills jag inte kan andas längre. Jag har fått sömntabletter men dom funkar inte. Mina föräldrar är as jobbiga och är på mig hela tiden för att jag inte vill prata med dom om de här ämnet. Jag vet inte vad jag ska göra åt allt?
hon

BUP svarar:
Hej!
Ärligt talat ger du mig en mycket mycket oroande bild av hur du har det. Utan överdrift vill jag krasst säga att du visar upp de allvarligaste problem en ungdom kan brottas med.
Jag kan inte ens gissa vad som finns i ditt liv som ledde till alla dina stora svårigheter, vad som ligger bakom att du inte hittar livslusten och skadar dig själv med de vanliga konsekvenserna som sömnstörningar och ätstörning. Och att du tappat förtroendet till dina föräldrar.
Fast när du skriver att dina föräldrar är jobbiga för att de vill prata med dig om problemen - är det inte möjligen ett tecken på att du är viktig för dem, att de bryr sig och älskar dig och vill att du ska må bra?? Svaret ligger hos dig, jag bara undrar för det kanske går att se det så.
Men nu till det viktigaste, vad du ska kunna göra åt allt det här. Du har varit på BUP men det var mot din vilja. Det är inte konstigt att samtalen inte hjälpte. Du vet säkert att om du inte vill ta hjälp är det extremt svårt att ge dig hjälp. Resultat uppnår man i en behandling om man har patienten med på att vilja ändra på sakernas tillstånd dvs hur du mår och vad du vill uppnå. Om du inte berättar om vad som trycker, bekymrar dig, vad det än kan vara, kan behandlaren inte ge råd, metod, lösningar på problem som hen inte känner till.
Jag tror att allt detta inser du själv. Och då är frågan, vad är det som hindrar dig att tala. Är det att dina föräldrar var med? I så fall kan du be om enskilt samtal, det har du rätt till. Fick du inte förtroende för behandlaren? Du har möjlighet att be att få träffa en annan, det har du också rätt till.
Eller är det så att du överhuvud taget har svårt att öppna dig inför en vuxen i ett personligt möte? Då har jag förslag på att du går in på nätet på shedo.se som ger stöd för ungdomar som har ätstörning och självskadebeteende. En annan sida som du kan gå in på och chatta med någon om dina problem är tjejzonen/ätstörningszonen.
Ytterligare möjlighet är att du går in bris.se dit man också kan ringa på 116 111 och tala med en kurator. Om dina självmordstankar kommer över dig kan du också kontakta självmordslinjen eller ringa dit på telefonnummer 90101.
Till sist, om det inte fungerar på BUP trots mina råd kan du också på egen hand gå till ungdomsmottagningen och söka hjälp där.
Jag kom här med olika förslag. Jag vet inte om du väljer något av dem men jag hoppas. Det är lätt att förstå att du har ett hemskt lidande och att det måste få ett slut. Åtminstone måste du börja se att det finns hjälp att få - men din vilja är en viktig, en avgörande del i detta. Ditt liv är ett värdefullt liv även om du just nu inte känner att du kan känna så. Jag vågar säga att det finns utväg och att du en dag kommer att se tillbaka på denna jobbiga period i ditt liv med nya ögon och blir glad att du var stark och hade mod att börja prata. Det vet jag av mångårig erfarenhet med unga som lidit som du och hittat sig själva och livslusten. Kämpigt är det men det möjligt. Kan du tro på mig?