Oroar mig för tecken på ätstörning
Hej ...
jag har haft kropps komplex i ungefär 3år och har försökt gå ner i vikt jätte länge , det har aldrig funkat för en nu . För 3 månader sedan började jag på en diet där jag uteslöt gluten majsmjöl och socker , jag äter inte heller prossecerad mat . Jag har gått ner 3,4kg och jag älskar resultaten . Jag tränar också regelbundet .
Men på sistone har jag börjat försöka utesluta måltider och äter helst inte med familjen . Jag haålker också koll på att jag inte äter mer kalorier än XXX per dag och då måste jag också träna bort en tiondel . Mitt vanliga dags intag av kalorier är ungefär XXXFör några veckor sedan försökte jag också spy men det funkade inte , då jag kände mig äcklad över att jag åt . Jag mår alltid illa . Jag orkar inget mer och har börjat känna mig deprimerad .
Jag har börjat oroa mig om det jag gör är tecken på en ätstörning . Jag vill ha hjälp men vågar inte då  min största rädsla är att gå upp i vikt . Är rädd att det går för långt men vill inte heller gå upp i vikt .
Vad ska jag göra ??.
Tjej 12år

BUP svarar:
Hej!
Tack för dina fråga. Vad bra att du skriver och att du funderar på vad du gör. Jag tror du har rätt som blir oroad för du noterar oroande tecken. Dels att du känner dig trött, deprimerad och illamående men också att du försökt att spy, känt dig äcklad av mat och att du försöker utesluta måltider och undvika familjen. Du är rädd att det kommer att gå för långt och kanske du känner att din rädsla att gå upp redan styr för mycket?
Du skriver att du haft ett kroppskomplex sedan 3 år. Du var inte gammal då och jag undrar hur det gick till. Du var bara 9 år när du började tänka på att din kropp inte var ok. Har du kunnat prata om detta med någon? Hur fick du detta komplex? Hemifrån eller i skolan? Blev du retad och mobbad? Jag tror du ska fundera lite på hur det gick till att det blivit  så viktigt för dig. Vad skulle hända om du slutade tänka på din vikt och började äta vanligt igen?
Du undrar vad du ska göra? Jag tror det skulle vara bra för dig att ha någon att prata med om detta för självsvält/bantning på ditt sätt är ingen varaktig lösning på ditt kroppskomplex. Jag tror du tar risker med din hälsa nu eftersom du är så ung och du fortfarande ska växa några år.
Har du ingen att prata med om hur du mår och dina stora bekymmer om din vikt och utseende? Kan du prata med någon förälder eller annan vuxen du känner? Om du kan berätta för dina föräldrar kan du få hjälp både på en vårdcentral eller en ungdomsmottagning där du bor.
Något annat som kan vara bra att göra är att samtala med andra som haft liknade problem och som känner igen sig i din berättelse. Det kan du gör genom att chatta på ätstörningszonen