Ni är min sista chans
Jag mår inte bra,jag har en bra familj. En ganska bra klass. Men vågar inte prata med någon. Ni är min sista chans jag har självmordstankar, skär mig
Men vet inte vad jag ska göra.
Klara

BUP svarar:
Hej!
Hur kommer det sig att du inte vågar prata med någon om hur du mår? Har du dåliga erfarenheter av att ha prövat att berätta eller vill du inte belasta och göra dina föräldrar eller någon annan vuxen orolig?
Om det gått så långt att du nu har självmordstankar så måste du börja berätta för någon vuxen om detta. Det är rådet jag vill ge till dig. Egentligen inte ett råd utan mer en uppmaning med hur mycket kärlek och omtanke inbäddad i den uppmaningen. Du bara måste. Du fixar det. Ta och samla mod. Berätta att du skrivit till oss. Visa ditt brev och mitt svar. Mitt svar till dig är att detta inte ska ses som sista chansen utan en bra start för dig att be om hjälp. Om du väntar ännu längre och inte pratar med någon om hur du mår kommer det kännas att hindret som du måste ta dig över bara blir större och större. Tänk istället, -"vad skönt det känns nu när jag berättat och vad skönt att dela detta med någon som förstår hur jag har det. Tänk att jag fixade det. Jag vågade!"
Du beskriver din familj som bra. Om jag skulle försöka mig på en beskrivning av en bra familj skulle den låta ungefär så här:  -"Ens föräldrar finns där och har tid för en. Ser behov, får en att känna sig trygg hemma. Det finns mat på bordet och problemen hemma är vanliga problem som finns i alla hem. Syskonen bråkar ibland och tycker att föräldrarna kan vara orättvisa. Lagom mycket bråk och tjafs. Man kan ha roliga fina stunder tillsammans."
Vet inte om min beskrivning stämmer överens med hur du har det. Min erfarenhet är att en bra familj klara av att ta emot sina barns problem och oro. Den håller för det. Om föräldrarna skulle vara sköra och ha egna problem behöver dom söka hjälp för dem så de klarar av att finnas för sina barn. Föräldrarnas ansvar handlar inte bara om materiella ting som att ge sina barn mat, kläder och tak över huvudet utan också finnas där i med och motgång. Vägleda, trösta, stötta och att tillsammans söka hjälp om ni kommer fram till ett sådant beslut. Om du tycker att din klass du går i är ganska bra, din familj är bra. Undrar ju jag jätte mycket på frågan. Vad är det i ditt liv som gör att du mår så dåligt som du gör. Vad som behöver ändras på? Vad saknas?
Följ nu min uppmaning. Berätta hur du mår och hur läget är för någon vuxen du har och känner förtroende för.
Ta hand om dig. Du är viktig, glöm inte bort det!