Har börjat må sjukt dåligt igen
Hej! Jag har gått hos psykolog för min depression i 1,5 år. Har haft depression i ca 4 år efter båda mina föräldrar blev sjuka. En kroniskt sjuk och en utbränd.
det har jag däremot släppt och tänker inte på längre förutom att jag inte kan prata med min pappa längre eftersom vi alltid börjar bråka.
jag har börjat må bra igen! Förut grät jag varje dag flera timmar och syntes aldrig men nu är jag social och är med kompisar varje dag och inte lika instängd! Har mått hyffsat nu i ca 1 år.
men nu senaste veckorna (2-3veckor) har jag börjat må sjukt dåligt igen. Har börjat skära mig igen så mina ben är helt sönder skurna. Har även börjat dras till alkohol för att sluta tänka. Så nu när mina föräldrar är sjuka och kommer vara hemma vilket betyder att jag inte kan dricka nått har gjort att jag får panik och mår sjukt dåligt! Har fått tillbaka mina självmordstankar och ser själv ingen mening med att fortsätta leva. Försöker verkligen komma på nått att leva för men hittar inget.
har även börjat ångra varje gång jag ätit nått.
vad ska jag göra? Jag har försökt att gå upp o göra yoga/ träna på morgonen, funkar inte. Har testat jätte mkt men inget har hitils funkat.
Hejhej

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Va bra att du har en erfarenhet av att det har varit hjälpsamt att gå och prata med någon om sånt som är svårt i livet. Det kan ju handla om sådant man är medveten om men också om sådant man inte förstår.
Du skriver att du började må dåligt när dina föräldrar blev dåliga. Sen var det en lång period då du mådde bättre. När dina föräldrar nu är hemma så har du de senaste veckorna igen börjat må allt sämre och när du inte kan självmedicinera med alkohol så verkar du få panikångest.
Du frågar vad du skall göra. Det är bra att du går upp och gör yoga på morgonen men antagligen behöver du igen ta kontakt med någon som du kan prata med och få hjälp av. Att du reagerar på att bägge dina föräldrar är sjuka och inte mår bra är inte svårt att förstå. Jag skulle tro att det finns fler som kan känna igen sig i det du beskriver. Har du försökt att prata med dina föräldrar om hur du har det? Om inte så tycker jag att du skall göra ett försök. Även om du kanske är orolig för att de skall bli arga, ledsna eller så för dig så brukar det kunna vara så att föräldrar brukar vilja hjälpa sina barn. Då kan ni kanske tillsammans ta kontakt med en BUP-mottagning där du bor.
Annars kanske du kan prata med någon vuxen på din skola som du kan kanske kan ha lite förtroende för. Det kan kanske handla om någon mentor, skolkurator eller skolsköterska. Då kanske de kan stötta dig så att du får det stöd och den hjälp du behöver. Ju förr du försöker ta tag i detta desto bättre så att dina bekymmer inte blir fler och större. Jag skickar också med en några länkar som kanske kan vara hjälpsamma för dig.
Lycka till!