Har en väldig problematik med mat
Hej! Jag tror att jag har en ätstörning!
jag ska börja tvåan på gymnasiet i höst och sen 8 så har jag hatat min kropp och haft en väldig problematik med mat. Jag tänker på mat varje dag, vad jag ska äta, vad jag inte ska äta, hur jag ska äta för att bli smal! När jag bestämmer mig för att äta vad jag vill och gör det, så får jag sedan ångest och känner mig äcklig och ful! Jag hittar liksom aldrig nån balans i maten, antingen äter jag endast nyttigt och jätte lite eller så äter jag hur mycket som helst och inte alls särskillt nyttigt.
Jag har liksom trott att det är normalt att tänka så, att alla har sådana tankar om mat! Men häromdagen så lyssnade jag på en podd om ätstörning och där sa de bland annat att ett sådant beteende inte är normalt och att man kan bli frisk från det! Jag anser inte att jag är sjuk, och det är nog inte så allvarligt, men jag tycker det är så jobbigt och påfrestande för mitt psyke att varje dag stå och vela mellan ”ska jag äta” eller ”ska jag inte äta” förvisso så är jag van vid det nu och trodde att det alltid kommer att vara så och att alla gör det! Men om det går att sluta, om det faltiskt går att ”bli frisk” från dessa tankar så hade jag gjort vad som helst!!
snälla hjälp mig!
Fundersam tjej

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Det du frågar om kan det nog vara fler som funderar på. Du skriver att du inte tycker att du är sjuk men att du inte varje dag vill vara upptagen av om du skall äta eller inte. Du skriver också att du hatar din kropp och så fort du äter något så känner du dig äcklig och ful.
Du skriver på slutet av din fråga att du kunde bli ”frisk” från dina tankar så skulle du göra vad som helst. Det låter som att du grubblar över dig själv och dina bekymmer i din ensamhet och jag tror att du skulle ha nytta av att dela dina tankar och din oro med någon som är van vid att möta människor med sådana bekymmer som du beskriver.
Du skriver inget om dina föräldrar eller vad dom vet om hur du har det. Du kanske skall göra ett försök att berätta för dem så kanske ni tillsammans kan se till att du får den hjälp som du behöver för att kunna må bättre. Då kan ni kontakta BUP tillsammans.
Jag vet inte vart du bor men i Stockholm finns något som heter Stockholms centrum för ätstörningar (SCÄ). Dit kan man också söka själv. Annars kanske du kan söka i vårdguiden efter din närmaste mottagning som hjälper människor som har det svårt med maten Det finns hjälp att få. Det gäller nu för dig att våga ta den hjälpen.
Jag skickar också med några länkar som kan vara till hjälp för dig.
Lycka till!