Tror jag lider av en ätstörning
Jag är 12 år gammal och fyller 13 i år. Jag tror att jag lider av en ätstörning för folk säger att jag är jättesmal men jag tycker själv att jag är tjock, jag kan inte se att jag är smal. Jag kollar alltid hur mycket kalorier någonting innehåller som jag ska äta. Jag äter väldigt lite mat och folk kommenterar min vikt hela tiden och säger att jag måste äta. Vad ska jag göra och tror du att jag lider av en ätstörning?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Andra uppfattar dig som jättesmal men du själv kan inte se det. Du tycker du är tjock. Du är upptagen av att räkna kalorier och äter mycket litet medan andra är oroliga för din låga vikt.
Det låter som du har det jättekämpigt och jag tycker absolut att du ska tala med någon om din vikt och hur du äter. Och du ska göra det nu innan det hinner gå ännu längre.
Det är ofta svårt att söka hjälp om man har en ätstörning. Man vill inte ha hjälp utan man vill fortsätta gå ner i vikt. Och just som du beskriver i ditt brev ser man inte heller problemet på samma sätt som omgivningen gör. Andra tycker man är väldigt smal men man kan inte se det själv.
Hur har dina föräldrar reagerat på detta? Är de oroliga?
Gå till vårdcentralen tillsammans med en förälder och ta reda på hur din vikt är. Där kan man ta blodprover för att se hur du mår av att ha ätit så litet. Genom vårdcentralen kan ni också få kontakt med Första linjens barn och ungdomspsykiatri som också kan hjälpa dig.
Gör det nu!