Vad kan få mig att må bättre?
Jag har ångest över min vikt.
Jag försöker att inte äta så mycket och jag väger mig flera gånger om dagen. Egentligen vet jag ju att det inte är bra att strunta i att äta, men jag känner liksom att jag inte får äta. Och känslan av hunger får mig typ att må bättre.
Jag vet att om man slutar äta ett litet tag och går ner i vikt får man tillbaks dom kg när man börjar äta igen. Och det är jag rädd för.
Det var någon dag som jag inte åt så mycket. När jag vägde mig den dagen såg jag att jag vägde några kg mindre än innan och då visste jag att jag inte fick börja äta så mycket igen.
Jag vill egentligen inte äta någonting men jag gör det ändå eftersom mamma skulle bli misstänksam annars. Jag hade en period när jag gick i 5an där jag åt mindre och gick ner i vikt. Efter ett tag märkte mamma det och när hon sa att hon hade märkt det så började jag äta som innan igen.
En viktig sak jag kan nämna är att förra sommarlovet gick jag upp mycket i vikt. Jag mådde inte så bra så jag satt bara inne på mitt rum vilket resulterade i att jag gick upp i vikt. Nu har jag jätte mycket ångest och är livrädd för att gå upp i vikt igen och det är därför jag inte vill äta.
Jag har gått ner liite mer än 15 kg sen förra sommaren och jag tror att jag väger lite mindre än vad jag hade vägt om jag inte hade gått upp i vikt.
Men jag vill inte sluta gå ner i vikt. Det känns som att det enda som finns är att antingen gå upp eller ner i vikt och jag går hellre ner än upp.
För några dagar sen frågade mamma vad jag vägde, och jag sa några kilon mer än vad jag egentligen väger för jag är så rädd att hon ska börja gnälla över att jag väger för lite och blablabla. Jag mår inte dåligt över att inte äta, tvärt om. Och egentligen väger jag inte alls för lite så det är ju inget problem.
Som jag nämnde så väger jag mig flera gånger om dagen. Jag väger mig på morgonen direkt när jag har vaknat, efter varje gång jag har ätit och när som helst när jag kan väga mig utan att någon märker.
På morgonen väger jag oftast minst eftersom jag inte har ätit något, och jag blir alltid lika förtvivlad när jag väger mer efter att ha ätit. Samtidigt som jag vet att det är självklart att man väger lite mer efter att ha ätit får jag ångest och vill nästan gråta.
Jag blir stressad av allt detta.
Det känns som antingen gå ner i vikt eller upp i vilt, men jag vill bara väga lagom och stanna där. Och jag vill inte känna mig tvingad att äta för när jag känner känslan av hunger känner jag mig inte lika stressad. Det liksom gör att jag inte har så mycket typ ångest.
Jag är så rädd att bli "upptäckt" och tvingas äta mer. Jag väger inte lite och jag är verkligen inte underviktig eller något sånt så det är ingen fara för något sånt.
Det är bara det att jag är typ stressad över mat. Jag inte vad jag ska göra, för jag vet att jag inte kommer kunna känna hunger hela tiden. Så vad ska få mig att känna mig bättre då?
~

BUP svarar:
Hej!
När du är hungrig mår du bra säger du. Varför är det så tro? Ger det dig en känsla av kontroll? Du är hungrig men kan styra din känsla av hunger och låta bli att äta?
Du gick upp mycket förra sommaren. Du mådde inte bra och satt mycket på ditt rum. Kanske blev att äta en tröst och ett stöd som du inte fick på bättre sätt. Men att pendla i vikt så mycket som du gjort är en stor påfrestning för kroppen. Det är också svårt att själv hänga med känslomässigt, att kunna se hur kroppen förändras både när det går upp och när det går ner.
Nu, säger du, känns det som det enda som finns är att antingen gå upp eller gå ned i vikt. Klart att du blir stressad över mat då.
Du väger dig flera gånger om dagen. Det är också stressande.
Det är normalt att man väger något kilo mindre på morgonen än på kvällen. Det är också normalt att vikten pendlar något kilo upp eller ner olika dagar. Att väga sig så ofta som du gör och dra slutsatser om att du gått upp eller ner i vikt blir fel.
En viktig fråga är vad som gjorde att du inte mådde bra förra sommaren. Är det löst nu eller är det något du skulle behöva hjälp och stöd med ännu?
Så vad kan få dig att känna dig bättre?
Du behöver få tala med någon om hur du förhåller dig till vikten och maten och också om hur du mår i övrigt. Det bästa är då att gå till vårdcentralen. Men din mamma måste följa med dig. Hon måste få veta hur detta med vikten är för dig.
Problemet är att du kanske inte vill att din mamma ska få veta något om detta och att du kanske inte vill ha någon hjälp utan fortsätta så här. Men det kommer att ta mycket kraft av dig som du behöver ha till annat, som till skola och kompisar. Och det kan bli till ett större problem farligt för din hälsa.
Så försök tala om det med någon! Det är mitt bästa tips för att du ska må bättre.