Depressionsutredning
Hej, hur lång tid tar det att genomgå en utredning för depression? Alltså räcker det med t.ex. ett besök hos en psykolog/läkare, eller kräver det t.ex. flera månader? Och hur involverade måste ens vårnadshavare vara i utredning och eventuell vård om man är 16 år gammal?
Ledsen

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga.
Det kan nog finnas fler som funderar över det du tar upp. Hur lång tid det tar för genomgå en utredning om depression. Det finns nog inget exakt svar på den frågan men det brukar inte ta flera månader som du undrar över.
Du får nog räkna med att du får träffa någon vid några tillfällen innan den personen kan säga något om du har en depression eller inte. Sen om du behöver få hjälp för din nedstämdhet så kommer det nog ta lite längre tid.
Om man är under 18 och söker sig till t.ex. BUP som kommer föräldrarna behöva bli inblandade på något sätt. Sen är det ju så att BUP också tar hänsyn till hur gammal man är och ens mognadsgrad.
Det brukar vara så att om det blir aktuellt med t.ex. medicinering så måste föräldrar eller andra vårdnadshavare vara med och samtycka till sådan behandling.
Hoppas att du har fått någon hjälp av detta svar