Hur ska jag våga börja prata?
Började på en ny skola förra året och har inga vänner eftersom jag inte vågar prata och det är väldigt jobbigt att stå inför klassen och då brukar jag försöka stanna hemma för att slippa redovisa men det förstör för mina betyg och det är inte kul att behöva sitta ensam på rasterna. I mitt fotbollslag har jag många kompisar och det känns okej att prata och vara med dem på träningar och läger osv och det är inte problem alls att prata med dem även om många är nya så är det super enkelt att prata med dem men varför är det så svårt i skolan? Under vissa skoldagar säger jag inte ens 1 ord,nu har jag sommarlov och då vill jag försöka förnädras men kommer dem andra tycka det är konstigt om jag bara skulle börja prata mycket? Hur ska jag göra för att våga prata? Vill bara säga att alla redan har olika ”gäng” som dem är med så det blir konstigt om jag kommer till dem och börjar prata men dem kommer inte till mig så hur ska dem veta att jag vågar prata,vill inte räcka upp handen på lektionerna men den viktigaste frågan jag vill ha svar på är hur jag ska börja prata och sluta vara blyg,kanske lite konstigt men ibland vågar jag nästan inte svara när min lillebrors kompisar frågar mig nått men såklart måste jag ju svara någonting då för annars är det väldigt pinsamt.//anonym tjej 14 år
anonymtonåring

BUP svarar:
Hej!
Du undrar varför det är svårt att prata i skolan när det inte alls är det i fotbollslaget. Det hör nog ihop med att du börjat i skolan för ett år sedan och att alla i skolan verkar ha olika kompisgäng redan. Medan du som ny i skolan haft behov att knyta nya kontakter har de som redan har sina kompisar inte haft eller åtminstone inte visat något sådant intresse. Och när man inte fått kontakt med och börjat prata med andra från början är det lätt att det fortsätter så. Då kan man börja tänka olika negativa tankar om sig själv som gör det ännu svårare att våga prata.
När man är så rädd för något, att man börjar undvika det, som t.ex att tala inför klassen brukar det bli svårare att göra det just för att man undviker det. Det bästa brukar vara att göra det svåra ändå trots att man är rädd. Ju fler gånger man gör det som känns svårt, ju lättare brukar det kännas.
Om du inte stannar hemma när du ska tala inför klassen utan gör det fastän du är rädd kan det bli så att du känner att du kan, fastän det är obehagligt. Ju fler gånger du gör det ju lättare kan det kännas. Om du undviker att tala inför klassen kommer det att kännas mer obehagligt. Du ska alltså försöka göra det du är rädd för trots att du är rädd.
Kanske skulle några först bli förvånade om du plötsligt pratar mycket och räcker upp handen men bara i början. De vänjer sig snabbt. För dig gäller det att stå ut med att de blir förvånade och att du ändå fortsätter.
Du ska också komma ihåg att du har förmågan att prata med kompisar som i fotbollslaget. Du vet hur man gör.
Det kan vara till hjälp att tala med någon om sådana här svårigheter, t.ex med skolkurator. Det är kanske inte möjligt nu under sommarlovet. Du kan då kontakta ungdomsmottagningen i din kommun.
Lycka till!