Pappa klagar på allt jag gör fel
Jag är 14 årig tjej  och jag har gått på fotboll i 7år och gått i en fotbollsklass i 1 år och min pappa är tränare till mitt lag och han tycker att jag borde vara bättre och han bara klagar på allt jag gör fel och säger att jag inte går på,att jag inte springer och så tror han att jag är rädd för att gå på och ta bollen fast jag inte är det och han säger att jag är svag och feg och att jag är känslig men han fattar inte att det är det han säger som gör att jag blir ledsen och mår dåligt,han säger att jag inte utvecklats på två år och att jag kommer få spela med dem sämre.Han frågar ofta. ”vad jag vill med fotbollen” men det vet jag inte men han fortsätter ändå ställa den frågan och nästan varje dag får jag höra att jag är dålig.när jag säger att jag inte vet vad jag vill så säger han bara att jag kanske inte borde gå på fotboll och att om jag ska göra det så måste jag kämpa mer , men jag försöker ju . Han verkar inte fatta att man inte kan säga sånna saker till sitt barn och en gång sa han att min lillebror som är 7 år är lika bra som jag men jag är 100% säker på att han inte är det för han kan inte ens passa eller skjuta eller någonting och han bara hoppar och dansar runt på planen och gör ingenting så han kan knappast vara bättre än mig på fotboll. Jag har pratat med honom men han fattar inte att han gör fel,han brukan ofta vara arg på mig och alltid negativ han säger aldrig vad som är bra och verkar tro att det viktigaste är att jag gör mål men det är en lagsport så jag måste ju passa till andra också men borde han inte tänka på hur jag känner också, tycker man borde veta att man inte kan säga sånna saker till ett barn , jag hade aldrig kunnat säga en sån sak till mitt eget barn. Mina föreldrar är skilda så det är svårt att prata med mamma om fotboll för hon vet inte något om fotboll och sport och hon är också alltid stressad så jag vet inte om jag ska vara hos mamma eller pappa heller för båda är ofta sura på mig av olika anledningar och om jag och min lillebror ”bråkar” men varandra så blir dem alltid arga på mig men det låter kanske inte så farligt när jag skriver det men det är värre i verkligheten och det är svårt att förklara och jag mår alltid dåligt över det här och har inte vetat hur jag ska göra för att få honom att sluta säga sånt för jag har redan försökt prata med honom men han verkar inte fatta nått och om ni/du vet hur jag kan få mina föreldrar att sluta vara så stressade och arga på mig skulle det vara snällt om ni skrev det.Hoppas ni förstår vad jag menar och vad det är för problem//14 årig tjej
Anonymtonåring

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det var bra av dig att du skrev till oss för det låter som att du kan ha det ganska besvärligt hemma. Har din pappa alltid känts så kritisk som du beskriver eller tycker du att det här är något som blivit mer efter skilsmässan eller efter att han blivit tränare i ditt lag?
Du skriver att du kanske tror att det är svårt att förstå att du befinner dig i en svår situation och att du blir ledsen när din pappa säger negativa saker till dig. Du skriver att dina föräldrar är skilda och att det kan kännas osäkert för dig hos vem du skall vara och att bägge föräldrarna verkar stressade.
Du säger att det inte är någon idé att prata med mamma om fotboll men har du någon gång försökt att berätta för mamma hur du känner dig och hur det känns för dig när pappa känns kritisk mot dig vad gäller fotbollen. Jag vet ju inte men kanske är det något som mamma kan förstå?
Finns det kanske någon vuxen på din skola som du kan känna förtroende för som du kan berätta för om hur du har det och hur du känner dig. Det kanske finns en bra mentor, skolkurator eller skolsyster som du kan pröva att vända dig till? Då kanske du kan få hjälp av någon att också prata med dina föräldrar så att det kan bli lite lugnare för dig.
Föräldrar skall hjälpa sina barn och inte vara så att barnen känner sig ängsliga och mår dåligt. Du kan läsa mer om sådant på socialtjänsten hemsida som heter ”koll på soc”. Där kan du läsa om hur du kan få hjälp och vart du kan vända dig.
Du kan också pröva att vända dig till en ungdomsmottagning. Där är de också vana att möta unga människor med olika slags bekymmer. Försök att tänka att du nu har tagit första steget när du skrev till oss. Det var bra och modigt gjort av dig. Du har också visat i ditt brev att du kan beskriva och förklara hur du känner dig på ett bra sätt som gör att det inte är svårt att förstå dig. Försök att tänka att det var ett första steg när du skrev till oss och att du nu skall ta nästa steg för att må lite bättre.
Lycka till!