Kommentarerna har gjort mig väldigt osäker
Hej! Jag är en tjej på 14 år som på senaste tiden har haft lite problem. De senaste året har jag konstant känt mig nedstämd och orkar inte göra någonting. Detta har lett till att jag distanserar mig från min familj och vänner och jag blir mycket arg lätt.
Under mellanstadiet och nu lite av högstadiet har jag fått höra mycket kommentarer om att jag är ful och tjock osv, vilket har gjort mig väldigt osäker. Jag känner hela tiden att jag inte räcker till och att jag är för dålig för allting. Jag har gått ner i vikt och är nu ganska normal men kommentarerna fortsätter. Samtidigt så är min bästa vän enligt alla snygg, smal osv. Jag känner mig alltid mycket sämre än alla andra, men med henne bredvid mig hela tiden känns det mycket sämre.
Jag har en pojkvän och vi har varit tillsammans i 3 månader, men han får mig inte att känna mig bättre. Han säger ibland att jag är snygg och gullig, men oftast säger han saker som verkligen sårar mig. Ungefär när vi precis blev tillsammans sa han att om han skulle välja utefter utseende skulle han gilla min bästa vän före mig. Detta sårade mig väldigt mycket eftersom att jag alltid varit osäker på detta. Han säger även saker som: du borde träna så att dina lår blir smalare, kan du inte gå ner i vikt och andra saker. Jag har även sett honom kolla på min bästis bröst och rumpa flera gånger. Jag vet att många inte ens skulle tänka på de här sakerna, men för mig som är väldigt osäker på mig själv sårade det mig väldigt mycket och jag kan nästan inte ta åt mig av de komplimangerna som han sällan ger mig längre. Det får mig bara att tänka på allt dåligt han har sagt. Det som sårar mig mest är att han inte en ända gång har sagt något han gillar med mig, ens pojkvän ska väl stötta en och inte prata om sexiga kändisar och kolla på andra tjejer?
Min pojkvän och min bästis snackar med varandra väldigt mycket både i skolan och på mobilen och jag vill verkligen inte vara den som är avundsjuk men jag kan inte låta bli att bli det.
Detta är några av de sakerna som jag tror är anledningen till min ständiga ångest och stress som inte verkar gå över. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra för jag orkar verkligen inte gråta mig till sömns VARENDA natt och jag orkar inte känna en ständig tyngd över mitt bröst hela tiden. Detta har gått så långt att jag har funderat på självmord och jag har även skärt mig.
Så, jag ber er verkligen snälla hjälp mig att få bort detta. Jag vet att jag är väldigt dålig på att förklara och det finns mycket som jag inte har berättat, men jag behöver verkligen hjälp för jag orkar verkligen inte längre. Tack i förhand.
yeye

BUP svarar:
Hej!
Att andra kommenterar något så viktigt som kroppen blir man väldigt lätt påverkad av. Alla vill bli omtyckta, vara tilldragande och även om man vill bli det som hel person och inte bara för hur man ser ut är det svårt att liksom bortse från den saken eftersom vårt utseende syns men inte vårt inre. Det blir lätt det som blir det viktiga. Också eftersom mer eller mindre alla runtomkring är så kroppsfixerade. Men att andra under lång tid kommenterar din kropp som du beskriver är en typ av mobbning som varken du eller någon annan ska acceptera.
Jag tycker du bra beskriver hur detta påverkar dig. Hur sårad och ledsen du blir och hur du börjar jämföra dig själv med din kompis som är smalare. Men jag saknar något i ditt brev. Blir du inte arg? Arg på de som säger du är ful och tjock. Vilken rätt har de att kommentera vad de tänker och tycker och varför vill de skada dig med elaka kommentarer? Jag blir upprörd när jag läser vad du måste utstå. Eller måste du det?
Kan du hitta någon ilska i dig - någon del som inte längre vill ta emot dessa elaka och dumma kommentarer om dig? Nedstämdhet och depression har ibland att göra med detta. Man klankar och kritiserar sig själv istället för de som är nedsättande och elaka. Du skriver att du blir lätt arg men kanske inte på rätt personer? Din pojkvän har sagt många dåliga saker om dig, skriver du. Jag antar du känt dig sårad och ledsen men blir du inte arg också? Kanske inte - och att inte känna och visa ilska kan bli ett problem. Du blir liksom skyddslös. Om du känner att du vill ha mer hjälp med de problem du beskriver tycker jag du ska ta kontakt med en ungdomsmottagning.
Du skriver att du distanserat dig från familj och vänner för att du känt dig nedstämd och inte orkar.  Det brukar inte bli bättre genom att sluta träffa och umgås med andra utan snarare tvärtom. Jag tror det skulle vara bra för dig att igen börja umgås med familj och vänner och kanske också berätta vad det är som gör dig så ledsen och trött. Jag tror du kan få stöd och förståelse och hjälp att komma ur din osäkerhet och att rikta din ilska mot de som inte är snälla mot dig.
Lycka till!