Får panik
Hej jag är en tjej på 12 år och jag tror att jag lider av ångest.jag kan ibland känna en star oro o jag får panik ifall det är något jag ska göra,det kan vara tex att åka buss,jag har får typ alltid panik eller jag blir orolig för jag vet inte vem so kommer sitta på bussen eller ifall jag inte kommer släpas av vid rätt busshållsplats.och när jag ska träffa folk så får jag alltid panik eller något jag vet inte för att jag vet inte vad jag ska säga o då kan jag nästan börja gråta,jag vill alltid ha några fråor som jag kan ställa till personen.vad ska jag göraaa
bw

BUP svarar:
Hej!
Många kan känna igen sig i det du beskriver. Och det kommer att bli bättre så småningom. Ju oftare du åker buss eller pratar med sådana du inte känner, ju lättare kommer det att bli. Men just nu är det väldigt plågsamt.
Har du berättat för dina föräldrar hur jobbigt detta är för dig? Gör det om du inte redan gjort det så att de kan ge dig stöd som föräldrar.
Man kan också ta hjälp av någon för att minska svårigheterna. Dina föräldrar kan kontakta vårdcentralen där de har något som heter Första Linjens barn och ungdomspsykiatri. Det är också som en sorts BUP och de kan ge mer konkret hjälp än vad man kan göra i ett brev.
Det är bra om du inte börjar undvika det du tycker är obehagligt eftersom det kan göra att oron blir värre.
Lycka till!