Hur slutar man hetsäta?
Hej, har varit deprimerad ett bra tag nu och har haft olika typer av självskadebeteenden. På senaste tiden har jag dock hetsätit väldigt mycket och kan inte sluta. Jag tycker ingenting jag äter är gott, jag kan känna mig mätt eller inte alls hungrig, men ändå ha en konstant känsla av att jag måste äta någonting. Jag har alltid haft grova kroppskomplex och detta hjälper inte direkt.
Fråga till er; hur slutar man hetsäta?

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Du undrar hur man slutar hetsäta. Jag gissar att du försökt sluta själv men inte kunnat och då är mitt svar att det blir lättare med hjälp och stöd. Det är  bra att få hjälp av någon som träffat på andra med liknade problem. Det kan kännas tryggt att få hjälp av någon som vet vad som brukar hjälpa. Det är ofta så många motstridiga tankar och känslor inblandade som gör det besvärligt.
Jag tror att alla de saker du tar upp nog hänger ihop på något sätt. Depression, självskadebeteende, hetsätning och grova kroppskomplex . Allt detta och säkert andra tankar och känslor du har hänger ihop på något komplicerat sätt och därför blir det inte så lätt att förändra en del. Jag säger inte att det är omöjligt men det kan vara väldigt svårt alldeles ensam utan stöd. Så jag tycker du ska söka hjälp och få hjälp för alla de saker du nämner.
Eftersom du är 15 år behöver du dina föräldrars hjälp och godkännande till behandling. Känner de till något av dina problem du nämner? Kan du prata med dem om att du känner dig deprimerad eller att du hetsäter och vill sluta? Om inte, tycker jag att du ska försöka få deras stöd så de kan hjälpa dig söka hjälp.
Om detta inte känns möjligt så kan du få stöd och hjälp på Ätstörningszonen. Det finns också en del information om hetsätning du kan läsa på  Vårdguiden.
Lycka till!