Min pappa dricker
Vet inte riktigt hur jag ska börja men har i flera år mått ganska dåligt och nästan varenda natt har jag legat och gråtit.
Hade en period då jag började berätta för mina närmaste vänner men alla dom hade själv problem som autism och sånt så dom typ började dra sig ifrån mig och sa att dom inte riktigt kände att dom ville umgås lika mycket med mig.
Just nu sitter jag mest helt ensam.
Min pappa har haft depression och ångest så länge som jag kan minnas och han har sen jag var typ 9 druckit för mycket och blivit full och sen börjat bråka med min mamma. Det här året så har han börjat blanda handsprit och yoghurt, eller tändvätska, etanol och sånt. Så han har åkt till sjukhuset flera gånger och fick en natt stanna på något ställe för att typ lära sig att han skulle hamna där i 6 månader om han inte skärpte sig. Men nu har det mer blivit att vi inte vill att sånt ska hända så min brorsa har typ börjat ta ansvaret och säger till båda mina föräldrar när dom dricker för mycket. Det hjälper dock aldrig. Vi har pratat med soc eller hur det nu stavas två gånger men dom tycker alltid att vi har det bra så det har aldrig riktigt blivit något allvarligt med det.
Min brorsa fyller 18 efter sommarlovet och har sagt att han absolut kommer flytta typ direkt. Så då kommer jag bli ännu mera ensam, även fast han och jag mest umgås vid matbordet och kanske fem minuter efter det.
Förra året så fick vi avliva ett av mina husdjur. Hon var en av två och var dom första husdjuren jag haft. Dessutom så gick min pappas gudmor bort och hon var som min farmor. Min farmor, farfar och morfar gick bort när jag var liten och jag saknar dom så himla mycket. Min plastfarfar fick en stroke och ligger just nu på en avdelning för folk som ska få tillbaka musklerna och sånt men jag är ändå så orolig för honom eftersom att han har diabetes och alltid lyckas skada sig.
Min bästa vän J. Hon har typ börjat ignorera mig nu också. Vi brukar sitta och spela men nu har jag märkt att hon brukar säga att hon inte orkar prata men så visar det sig att hon satt med dom två andra vi spelade med och pratade med dom. Det känns som att hon inte vill vara min vän heller längre.
I december så började jag att med en stiftpenna riva upp huden och fortsatte tills det började blöda på benen. Dessutom så rispade jag in ett ord som jag inte vill ta upp här. Efter jullovet så beättade jag för min mamma som hjälpte mig att skaffa en olja som skulle få bort såren och min pappa typ sa att han mådde likadant. Så dom skrev till skolkuratorn som jag hade skrivit med i december och tillslut så lyckades vi prata. Men jag kände att jag inte kunde prata med honom. Det kändes bara jobbigt att gå dit och jag orkade verkligen inte.
Mina internet vänner brukar liksom bli ledsna jätte lätt för små saker i spel och om jag blir ledsen över att dom kanske kallar mig tjock bara på skämt så får jag inte bli ledsen. Så jag sitter bara och är tyst istället.
Mina föräldrar har typ glömt bort vad jag berättade i januari och det känns som att det inte hjälper.
Förra året så orkade jag inte ens borsta tänderna så jag gjorde det aldrig. Sedan nu i april så fick jag hål i tanden för första gången så efter det sp börjad ejag borsta igen men nu har jag bytt så nu orkar jag bara inte duscha istället.
Jag känner mig så himla ensam och ingen kan hjälpa mig.
Egentligen så känns det som att den enda anledningen till varför jag fortfarande lever är för att jag inte vill att pappa ska må ännu sämre för han har ju varit med om mobbning och förlorat hela sin familj.
Ville bara skriva av mig även fast jag inte har hopp.
Hon som alltid ler

BUP svarar:
Hej!
Vilket fint brev du skrev. Jag tycker att du ska fortsätta att utveckla ditt skrivande. En bra kanal för att bearbeta det man är med om och få lite med koll på sina tankar och känslor. Ta vara på din talang.
Min första reflektion när jag läste ditt brev. 15 år gammal och du har redan varit med om så mycket svårt  i ditt relativt korta liv. Händelser som jag förstår har påverkat dig mycket och som måste varit jobbiga.Det är inte konstigt att du reagerar med att må dåligt och att ledsenhets känslorna kommer då du ska gå och lägga dig. Nu ska din bror flytta. Även det en stor förändring. Jag hoppas att du och din bror fortfarande kommer ha kontakt då han flyttat hemifrån. Att han känner ansvar för att kolla till dig och höra hur lillsyrran har det. Han har ju försökt hjälpa till tidigare och sagt ifrån då dina föräldrar blivit för berusade.
Utifrån att du känner dig ensam vill jag tipsa om två verksamheter som jag verkligen gillar. Tjejzonen och Bris. Bris känner du säkert redan till. Det finns möjlighet att ringa eller chatta. Välj det du tycker passar bäst. Dom som arbetar där är ju vana att prata med barn och ungdomar och förhoppningsvis kan du få bra stöd och att din känsla av ensamhet kan minska lite grann. Det kan vara skönt att någon vet hur du har det. Tjejzonen riktar in sig till tjejer som är i din ålder och äldre. Deras chatt och stödmejl är öppet hela sommaren. Maskrosbarn är en annan organisation som ger stöd till unga som har föräldrar som missbrukar eller mår psykiskt dåligt.
Du bryr sig mycket om din pappa och känner att anledningen att du fortfarande lever är för hans skull. Fint att du tänker så men jag önskar att du hittar en eller flera egna anledningar till att livet är värt att leva. Jag kan verkligen förstå att de inte är lätt att hitta du du haft en så omtumlande liv med många tuffa saker du varit med om.
Om din pappa dricker på det sättet du beskriver betyder det att han har stora egna problem som han skulle behöva få hjälp med.  Han är inne i alkoholmissbruk som skulle behöva brytas. Vet inte vilken hjälp han fått eller om han vill ta emot hjälp eller inte. När en förälder har en pågående beroende problematik påverkar det barnen i stor utsträckning.- "Finns det mat i kylskåpet eller har matpengarna gått till sprit. Kan jag ta hem kamrater eller är det fest hemma?" Ni har haft kontakt med socialtjänsten men det hjälpte inte. Koll på soc är en bra sida där man kan få veta vilken hjälp man kan få. Kolla gärna in den.
Avslutningsvis finns det anhörig och syskongrupper till föräldrar med missbruksproblematik. Vet inte om det kan vara aktuellt för dig. Jag vill bara ge dig ett lite tips.
Kolla in Tjejzonen och Bris.
Ta hand om dig och fortsätt skriva!