Känner mig nedstämd och vill inte berätta för familjen
Hej! I cirka kanske fyra månader har jag känner mig väldigt arg,irriterad och nedstämd, varje kväll känner jag mig väldigt ledsen och börjat tänka väldigt mycket, tänker på döden och om vilket misstag jag är, Hur mina föräldrar skämms över mig och hur besvikna dom måste blivit när jag föddes. Har haft självskadebeteende innan och domhär tankarna innan men sen slutade tankarna och jag lärde mig tycka om mig själv men nu har tankarna kommit tillbaka och har även börjat skada mig själv igen genom olika sätt.
vill inte berätta för någon i min familj eller släkt av olika anledningar. Vill inte berätta för någon av mina kompisar eftersom att jag tror att dom kommer ändra uppfattning om mig och det kommer även min familj och släkt göra om jag berättar för dom. Vill inte prata med någon från skolan för dom kommer ju ringa hem eller något så mina föräldrar för veta och det vill jag verkligen inte.
vill inte må såhär,vill ha hjälp men utan mina föräldrar, går det på något sätt att få hjälp utan föräldrar?
är det normalt att må såhär?
Varför mår jag såhär? Det är inget speciellt som hänt förutom att min bästa vän flyttade i februari.

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du hör av dig till oss när du inte mår bra och undrar vad du kan göra.
Du berättar om känslor och tankar som många unga kan uppleva när man känner sig nedstämd.
Under tonåren är det vanligt att man kan gå igenom perioder som känns jobbiga och man kanske kämpar med flera saker, hur man ser på sig själv, det kan kännas svårt i relation till kompisar eller familjen. Då är det inte ovanligt att man kan känna sig nedstämd och orolig under en period.
Du funderar över varför du mår som du gör och skriver att inget speciellt har hänt förutom att din bästa vän flyttade i februari. Ibland kan en sådan saknad av en viktig och nära relation ge en sorgereaktion, alltså att man känslomässigt reagerar över att en nära vän inte finns kvar i ens vardag på samma sätt som innan. I vissa fall kan sådana känslor av saknad leda in till djupare känslor av nedstämdhet.
Du nämner också att du haft ett självskadebeteende innan vilket också kan medföra att du just nu är lite mer sårbar för att på nytt reagera med dessa känslor och negativa tankar om dig själv.
Det positiva är att du redan en gång innan har lyckats ta dig ur självskadebeteende och en negativ självuppfattning. Det tyder på att du har en inre styrka och en erfarenhet av att komma ut ur en jobbig period och kunna påverka sina tankemönster och beteenden.
Finns det något som hjälpte dig att bryta negativa tankar om dig själv förra gången och som du kan ta stöd av även denna gång?
Du skriver att du vill ha hjälp men utan att dina föräldrar vet något. Det brukar gå att hitta sätt att ta hjälp utan att bland in föräldrarna, men jag blir ändå fundersam över anledningarna till att du inte alls vill att de ska veta något?
Jag tänker att ett alternativ för dig kanske skulle vara att du funderar över ett sätt att ändå kunna berätta för dina föräldrar att du märker att du har svårt att känna dig glad och inte mår så bra just nu men att du som tonåring har behov av att prata med en utomstående.
Många föräldrar kan relatera till det och att man som tonåring inte längre vill öppna sig för föräldrarna. Tror du att dina föräldrar kanske skulle kunna acceptera om du sa så?
Vinsten skulle vara att dina föräldrar ändå förstod lite mer om vad du går igenom just nu utan att du får press på dig att behöva säga så mycket mer. Bara att de vet kan göra att man känner sig lite mer förstådd och lite mindre ensam i allt det svåra...
Men nu till din fråga vart du kan vända dig på egen hand för stöd. Via ungdomsmottgningen kan man från 13 års ålder ha samtalskontakt på egen hand.
Via nätet kan du söka stöd genom Tjejzonen, de ger stöd via chatt, mejl eller på andra sätt. Du kan om du vill ringa anonymt till en kurator på BRIS och få råd kring olika frågor om.
Även om det är tungt för dig nu så tror jag att du kommer ta dig ur det här igen, precis som du nämner att du gjorde en gång tidigare. Men det är klokt av dig att söka stöd och hjälp när det fortsätter kännas jobbigt som du berättar om. Att ta lite hjälp  från någon vuxen, antingen hemma eller en professionell kontakt, kan göra att det känns lättare att ta sig igenom något jobbigt och ge dig ett stöd tills mår bättre igen.
Ta hand om dig!