Orolig inför min resa till Frankrike
Hej. Jag är 16 år och har fruktansvärd ångest. Panikattacker kan ibland vara en vardag. Mitt liv har blivit begränsat av dessa svårigheter. Jag mår dåligt konstant och har ångest. Jag har även overklighetskänslor. Jag har pratat med vårdcentralen som skickade remiss till BUP men det är väldigt lång väntetid. Jag reser redan nästa vecka till Frankrike tillsammans med en grupp andra ungdomar till ett kloster. Jag vet verkligen inte hur jag ska klara av resan. Min mamma är den enda såm förstår mig och kan hjälpa mig. Min vårdcentral sa att de inte skriver ut någon medicin. Skulle verkligen vela ha något ångestdämpande inför resan och är redo att ta tag i smtalsterapi så fort jag kommer hem. Men har ingenaning hur jag ska gå till väga för att få hjälp innan nästa vecka.
Honey

BUP svarar:
Hej!
Först så vill jag skriva att jag tycker att det är bra att du tagit kontakt med vårdcentralen och att de bedömer att en remiss behöver skickas till BUP. Där kan du få bra hjälp. Att arbeta med att hitta sätt att hantera sin ångest tar trots allt tid och oberoende om du fått en snabb tid till BUP  är tiden för knapp innan din resa.
Fokus just nu är naturligtvis att du och din mamma behöver planera så du får en bra resa till Frankrike med dina vänner. Att byta miljö kan kännas läskigt men ett miljöombyte behöver inte betyda att det kommer bli ännu svårare och skapa en massa oro som du inte redan känner. Du får en massa nya intryck du behöver smälta. Nya vänner och möta en ny kultur. Alla upplevelser kommer göra sig stark och tänk på att din självförtroende också kommer öka då du efter hemkomsten kan säga till dig själv. -"Jag klarade det!" Du utmanade dig i det du tycker är svårt och kanske det bästa av allt. Ditt liv är inte lika begränsat som tidigare. Oron är delvis besegrad.
Åter till resan. Att förbereda sig väl och samla så mycket information som möjligt brukar kunna minska oron. Ta reda på så mycket som möjligt. Kontakta de som organiserar resan. Dina ledare som ska följa med känner de till dina panikattacker och oron inför att åka? Frågan är på vilket sätt du kan få stöd på plats? Vad behöver du för att känna dig lite lugnare innan och under resans gång? Är det någon jämnårig ungdom på resan du litar på och känner dig trygg med? Hur ofta ska du och din mamma ha kontakt med varandra under dina dagar på klostret? Får man ha sin mobiltelefon med sig?
Ta hand om dig och ha en fin resa, Bon voyage!