ADHD för tjejer
Jag är en tjej på 13 år som känner sig ledsen hela tiden visst det finns undantag men oftast är jag ledsen. Anledningen till att jag är ledsen är för att jag aldrig kan ta något på alvar är alltid över hypad och jag har super svårt för att se mig in i andras situationer och blir väldig lätt arg och ledsen över minsta lilla. Är trött på att alla ex min mamma säger att de beror på puberteten för jag vet att det beror på något annat,mina lärare frågar om jag har adhd osv och de har fått mig att tänka lite på de men jag vet it när man läser på adhd för tjejer så stämmer alla symtom in och det känns som jag har det. Vet inte vad jag ska göra snälla hjälp mig
Sara

BUP svarar:
Hej Sara!
Du funderar på om du kan ha ADHD och har kollat upp hur symtomen ser ut för tjejer som kan vara lite annorlunda än för killar, vilket är sant. Men å andra sidan är det också sant att man inte kan komma fram till en diagnos genom att bocka av en symptomlista på nätet. Samma symtom eller svårighet kan bero på helt olika omständigheter och kan förklaras av andra saker än just en viss diagnos. Du nämner att du är "hypad" - betyder det att du i grund och botten är en energisk och glad tjej? Att din stämning växlar mellan att bli arg eller ledsen behöver inte heller betyda att du har någon som helst diagnos. Och jag kan inte heller bara utesluta att det ligger en korn av sanning i det vad din mamma säger.
Men hur som helst är du ledsen för att jag tror att du får en hel del kritik för ditt beteende. Dessutom är du också orolig för att du misstänker att du faktiskt har denna diagnos. Det betyder att du ska få klarhet i denna fråga, det har du rätt till. Om man oroar sig för någonting är det i sig en orsak till att man mår dåligt. Denna oro ska alltså tas bort genom att man tar dina misstankar om ADHD på allvar.
Hur kan du gå till väga? Du säger att dina lärare undrar om du kanske har ADHD. Det tyder på att de ser vissa problem. Jag tycker att du ska be dina lärare - alltså de som ser problemen - att de kallar mamma (eller båda dina föräldrar) till ett skolmöte och de klargör vilka problem de ser. Även kuratorn i skolan kan vara med, du kan också tala med honom/henne och berätta vad du känner och vad du tänker, vilka svårigheter du upplever och hur ledsen du är för det. Ni kan då tillsammans komma fram till att det finns tillräckliga anledningar (svårigheter, problem) att du gör en utredning om ADHD. Skolan vet var en sådan utredning görs eftersom det är olika i olika delar av landet. Det kan göras på BUP, på Barnläkarmottagning eller delvis ibland i skolan.
Det är helt förståeligt att du bättre vill förstå dig själv och du vill ta reda på hur du kan få bättre kontroll över ditt beteende och inte minst vilken extra hjälp du eventuellt behöver. Om du tycker att det underlättar så kan du visa mitt svar för mamma och gå vidare enligt den hänvisning jag har gett dig här.