Känner mig bevakad
Hej
Jag känner mig inte som en människa längre. Det är som att när jag går på toa är i min säng eller på alla olika möjliga ställen känner jag mig bevakad. Det är som att en kamera följer efter mig, det har varit såhär i 1 eller 2 år nu. Det har gått så långts att när jag byter om så får jag inte visa mig naken eller jag får inte vara taskig mot nån och jag får aldrig se ful ut. Typ när man har vaknat då gömmer jag mitt hår i täcket och kammar det när det är under täcket. Jag känner mig rädd för något. Och jag vet inte varför detta började men kanske för att jag var mobbad i 1 år för 2 år sedan. Det kanske är mitt självförtroende eller nått sånt. Snälla hjälp står inte ut längre.
Jag kanske är lite knepp

BUP svarar:
Hej!
Det var bra att du skev till oss om dina tankar att du hela tiden känner dig bevakad. Sådana tankar ska tas på största allvar. Du har helt säkert rätt i att du har fått dåligt självförtroende efter att du har varit mobbad. Mobbning lämnar djupa spår även efter att den har upphört. Du har rätt också i att det kan ha förstört mycket för dig och du kanske ser dig fortfarande i viss mån med mobbarnas "ögon"och gör jättestort problem av ditt utseende (som för övrigt många andra också gör).
Men det förklarar inte dina fantasier om en kamera som ser dig var du än är, även hemma, helt privat. Jag kan naturligtvis inte veta vad dina fantasier beror på eller hänger ihop med. Det ska bedömas professionellt och det står också klart att du måste få hjälp med att bli av med det hemska obehaget som sådana tankar alltid medför.
Vad kan du göra? Du skriver inte hur gammal du är. Men det bästa är i alla fall om du kan tala med dina föräldrar vilka tankar du har och ni tillsammans söker hjälp på BUP. Du kan säga till dem att du har skrivit till oss och att fick rådet att så snart som möjligt ringa till den BUP-mottagning du geografiskt tillhör (adresserna finns på vår hemsida). Om du har fyllt 15 år kan du ringa dit själv och säga så som du har skrivit i ditt mejl, bra rakt av.
Om du av någon anledning inte kan eller vågar säga det till dina föräldrar skulle du kunna tala med kuratorn i skolan eller skolsköterskan, men nu är det tyvärr lov. Vad finns det för andra vägar? Om du är 13 år kan du vända dig till ungdomsmottagningen, det kan du göra på egen hand. På nätet kan du chatta med någon och få vidare råd och vägledning på bris.se eller på tjejzonen.se.
Det viktigaste är att du snarast får hjälp. Jag förstår att det är svårt att stå ut med en sådan rädsla du har, även om du kanske inser att någon kamera egentligen inte finns i ditt rum eller på toa. Jag säger igen, tala i första hand med dina föräldrar eller kanske med en annan vuxen i din släkt. En till möjlighet är att ni ringer till vårdcentralen. Ofta kan man få hjälp där även för psykiska problem. Bli modig nu och följ något av mina råd, du ska få hjälp för att bli av med dina hemska tankar, fantasier och rädslor.