Vill att synerna ska försvinna
Hej! Jag vet inte om detta är rätt ställe att skriva till men jag måste fråga någonstans. Dom senaste 2 månaderna har jag sett saker i syne väldigt mycket. Oftast ”skepnader” eller ”figurer”, som männsikor typ. Jag tycker att det är extremt obehagligt och jag känner mig förföljd. Jag vet att det bara är jag som ser dessa skepnader vilket gör saken ännu jobbigare. När jag googlat om det för att höra om det är mer som är med om detta står det mycket om att det kan bero på dålig sömn. Men jag sportar mycket vilket gör att jag sover bra och det timmar jag behöver. För att vara en sån som ”tror” på andar, spöken mm. sa min syster att det kankse är någon som försöker kontakta mig. Egentligen bryr jag mig inte om vad det är, jag vill bara att det ska försvinna, men hur?
Emma

BUP svarar:
Hej Emma!
Du är inte alls ensam om att uppleva att man ser saker som inte finns. Det är lätt att man blir skrämd av dessa upplevelser men många gånger grundar det sig inte i allvarligare problematik.
Du skriver dock att det är extremt obehagligt för dig och att du i det här känner dig förföljd. Utifrån att de här upplevelserna känns så pass obehagliga för dig så tänker jag att det vore bra om du gick och pratade med någon.
Du nämner att du sover bra vilket är bra. Fungerar allt annat bra för dig, matlust, mår du bra i övrigt? Har du märkt av några andra problem från kroppen eller känner du dig frisk för övrigt?
Psykologiska faktorer kring att man får ovanliga upplevelser som syner eller hör röster kan i vissa fall vara stressrelaterade eller hänga ihop med sömnbrist, som du själv redan läst på om. Tycker du att det har funnits saker i ditt liv som kan ha varit påfrestande för dig att hantera? I vissa fall kan man få sådana upplevelser efter man råkat illa ut, t.ex. bevittnat våldsamheter eller gått igenom något annat svårt som mobbing.
Om man får helt nya besvär, eller symtom som det ju också kan kallas, och man inte alls förstår vad det kan hänga ihop med så brukar jag tycka att det kan vara klokt att börja på vårdcentralen hos en läkare för att kolla upp att allt är som det ska i kroppen. Ibland har man något som är i obalans i kroppen och då kan det vara till stor hjälp att få läkares råd kring det.
Eftersom du verkar lida av det här så rekommenderar jag dig att ta professionell hjälp antingen via vårdcentralen eller så kan du vända dig till en ungdomsmottagning. Blir du mer orolig kan du kontakta en BUP-mottagning för rådgivning eller bedömning.
Det kanske också kunde kännas bra för dig om du berättade för en förälder, att du upplever det här sen en tid tillbaka och att du vill ha hjälp för det. Även om dina föräldrar kanske inte direkt kan göra något åt det så kanske det ändå kan kännas som ett stöd för dig att de vet lite mer om att du går igenom det här just nu. Fundera på det, om du tycker att det också kunde utgöra ett känslomässigt stöd.
Ta hand om dig!